Ajutoarele de minimis în sectorul producţiei agricole primare

Autor: Drd. Cristina BÂLGĂR 

La sfârşitul anului 2013, în conformitate cu cadrul financiar multianual 2014-2020, Comisia Europeană a adoptat un nou Regulament[1], aplicabil de la 1 ianuarie 2014, care prevede majorarea plafonului maxim al ajutoarelor de minimis[2] ce pot fi acordate pe parcursul unei perioade de trei ani întreprinderilor din sectorul producţiei agricole primare, cuprinzând, totodată, şi o definire mai detaliată a tuturor tipurilor de ajutoare cuprinse în sfera de aplicare a actualului document comunitar.

1. Contextul general al ajutoarelor de stat acordate pentru sectorul agricol

Având în vedere unul dintre principiile fundamentale ce stau la baza constituirii Uniunii Europene (UE) – menţinerea unui sistem concurenţial liber şi lipsit de distorsiuni – politica UE în domeniul ajutorului de stat se subscrie la rândul său dezideratului primordial ce vizează asigurarea liberei concurenţe, alocarea eficientă a resurselor şi crearea unei pieţe unice, în contextul respectării angajamentelor comunitare, asumate la nivel internaţional. În aceste circumstanţe, normele privind ajutoarele de stat pentru sectorul agricol au la bază trei principii esenţiale:

  •  respectarea regulilor generale ale politicii în domeniul concurenţei;
  • asigurarea coerenţei cu prevederile politicii agricole comune (PAC) şi politica europeană de dezvoltare rurală;
  • asigurarea şi menţinerea compatibilităţii cu obligaţiile asumate de către UE la nivel internaţional, în special în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) privind agricultura.

Toate aceste perspective distincte au condus la elaborarea unor instrumente juridice care se aplică numai în sectorul agricol, în condiţiile în care, unele dintre instrumentele juridice generale ale politicii comunitare în domeniul concurenţei nu sunt aplicabile în domeniul ajutoarelor de stat pentru sectorul agricol (de exemplu, regulile privind ajutorul de minimis).

Având în vedere  iniţiativa recentă de modernizare a ajutoarelor de stat, au fost supuse iniţiativei de revizuire a Comisiei Europene unele principii comunitare cu aplicare strict limitată la sectorul agricol, care expirau la data de 31 decembrie 2013. Intre principiile examinate se numără:

  • Orientările comunitare privind ajutoarele de stat pentru sectorul agricol şi forestier pentru perioada 2007-2013[3], care se aplică tuturor ajutoarelor de stat, acordate pentru activităţi de producere, procesare şi comercializare a produselor agricole, acoperind şi ajutoarele pentru investiţii, pentru mediu, calamităţi naturale, etc.;
  • Regulamentul de exceptare pe categorii în sectorul agricol[4], aplicabil exploataţiilor mici şi mijlocii, ce îşi desfăşoară activitatea în domeniul agricol;
  • Normele privind ajutoare de stat specifice sectorului agricol, prevăzute în Regulamentul privind formularele de notificare[5], destinate simplificării modalităţilor de pregătire de către statele membre a notificărilor cu privire la ajutorul de stat, dar şi a modului de evaluare a acestora de către Comisia Europeană;
  • Regulamentul privind ajutoarele de minimis în sectorul agricol[6], prin care Comisia Europeană stabileşte plafonul de minimis sub care nu se aplică procedura de notificare.

Având în vedere procedura de revizuire, demarată de către Comisia Europeană în contextul iniţiativei de modernizare a ajutoarelor de stat pe baza actualului cadru financiar multianual 2014-2020 aplicabil în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale, dar şi în baza consultării publice lansate în 2013, noile orientări comunitare cu privire la ajutoarele de minimis în sectorul producţiei agricole primare au intrat in vigoare la debutul anului în curs.

2. Principalele modificări aduse de noul Regulament în domeniul ajutoarelor de minimis din sectorul agricol

Până în prezent, potrivit Regulamentului comunitar în vigoare, erau considerate a nu denatura sau a nu ameninţa să distorsioneze concurenţa ajutoarele în sectorul agricol care nu depăşeau cuantumul de 7.500 euro/beneficiar pe o perioadă de trei exerciţii financiare – sau un plafon de 0,75% din valoarea producţiei agricole stabilite pentru fiecare stat membru. (Hancher et al, 2012).

În lumina noului Regulament, Comisia Europeană dublează valoarea ajutoarelor ce pot fi acordate unei întreprinderi din sectorul agricol la 15.000 euro sau echivalentul a 1% din producţia naţională anuală. Aceste noi plafoane garantează în continuare că orice măsură care intră în domeniul de aplicare al prezentului Regulament poate fi considerată ca neavând niciun efect asupra schimburilor comerciale dintre statele membre şi nedenaturând sau neamenințând să distorsioneze concurenţa.

Referitor la valoarea cumulată la nivel național a ajutoarelor de minimis, ce poate fi acordată la nivelul fiecărui stat membru pe parcursul a trei exerciţii financiare întreprinderilor ce îşi desfăşoară activitatea în sectorul producţiei agricole primare, aceasta nu poate depăşi limitele naţionale prestabilite prin actualul Regulament, prezentate în următorul tabel:

Tabelul 1: Valoarea maximă cumulată la nivel național a ajutoarelor de minimis pentru fiecare stat membru, ce poate fi acordată întreprinderilor din sectorul producţiei agricole

Stat membru

Valoarea totală maximă a

ajutoarelor de minimis

(mii euro)

Austria

71.540

Belgia

76.070

Bulgaria

43.490

Cipru

7.060

Croaţia

28.610

Danemarca

105.750

Estonia

8.110

Finlanda

46.330

Franţa

722.240

Germania

522.890

Grecia

109.260

Irlanda

66.280

Italia

475.080

Letonia

10.780

Lituania

25.860

Luxemburg

3.520

Malta

1.290

Polonia

225.700

Portugalia

62.980

Regatul Unit

270.170

Republica Cehă

48.340

România

180.480

Slovacia

22.950

Slovenia

12.320

Spania

413.750

Suedia

57.890

Ţările de Jos

254.330

Ungaria

77.600

Sursa: Anexa Regulamentului UE nr.1408/2013, privind ajutoarele de minimis în sectorul producţiei agricole

De asemenea, Comisia Europeană are în vedere ca perioada de trei ani luată în considerare în sensul actualului Regulament să fie evaluată în mod constant, astfel încât, pentru orice nouă acordare a unui ajutor de minimis să se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor precedente acordate atât în cadrul exerciţiului financiar în cauză, cât şi în decursul celor două exerciţii financiare precedente.

Potrivit recentelor reglementări, înainte de acordarea unui nou ajutor de minimis, fiecare stat membru trebuie să verifice dacă prin acordarea acestuia nu se va depăşi atât plafonul de minimis, cât şi limita naţională în vigoare şi dacă sunt respectate integral condiţiile prevăzute în noul Regulament.

În ceea ce priveşte plafonul şi limita naţională stabilite prin Regulament, acestea se vor aplica indiferent de forma ajutoarelor de minimis acordate sau de obiectivul urmărit şi fără a ţine seama dacă ajutorul acordat de ţara membră în cauză constituie obiectul finanţării totale sau parţiale din resurse comunitare.

Pentru respectarea noilor norme privind ajutoarele de stat, dar şi pentru respectarea plafonului global autorizat, Comisia Europeană prevede obligaţia statelor membre ca la acordarea unui ajutor de minimis să comunice întreprinderii beneficiare atât valoarea ajutorului acordat, cât şi caracterul de minimis al acestuia, făcând o trimitere expresă la actualul Regulament.

Având în vedere necesitatea permanentă de revizuire a politicii comunitare privind ajutoarele de stat, Comisia Europeană are în vedere o perioadă limitată de aplicare a actualului Regulament, astfel încât, în cazul expirării sale, statele membre vor beneficia de o perioadă de şase luni, necesară pentru adaptarea ajutoarelor de minimis ce fac obiectul noilor reglementări.

Concluzii

Adoptarea de către Comisia Europeană a recentului Regulament care vizează dublarea plafonului ajutoarelor de minimis ce pot fi acordate întreprinderilor din sectorul agricol are drept scop o mai bună soluţionare a necesităţilor impuse de noile evoluţii ale politicii agricole comunitare, în special cerinţa actuală de a îmbunătăţi şi promova calitatea produselor agricole, în condiţiile respectării şi perfecţionării normelor de protejare a mediului, a peisajelor tradiţionale şi a patrimoniului rural naţional, oferind o marjă mai mare de manevră statelor membre, fără însă a extinde rolul ajutoarelor de minimis (Nicolaides, 2014).

De asemenea, noile norme se înscriu între dezideratele stabilite de către Comisia Europeană în cadrul programului de reformă şi modernizare a ajutorului de stat, care are la bază trei obiective fundamentale interconectate:

  •  stimularea creşterii şi promovarea unei pieţe unice consolidate, dinamice şi competitive;
  •  concentrarea pe aspectele cu impact major asupra pieţei interne;
  •  simplificarea regulilor şi adoptarea de decizii rapide, menite să contribuie la promovarea unei creşteri durabile, subscrise actualelor politici de consolidare bugetară şi având în vedere limitarea denaturării concurenţei şi menţinerea unei pieţe unice deschise.

În ceea ce priveşte revizuirea normelor în materie de ajutoare de stat în sectorul agricol şi proiectul noului regulament de exceptare pe categorii, în decembrie 2013, Comisia Europeană a lansat o consultare publică[7](deschisă în perioada 24 februarie-24 martie 2014) pentru a permite părţilor interesate să îşi facă cunoscută poziţia şi să trimită observaţii cu privire la cele două propuneri de proiect, prelungind, totodată până la data de 30 iunie 2014 intrarea în vigoare a actualelor orientări.

Referinţe bibliografice:
  1. European Commission – Commission Regulation (EU) No. 1408/2013 of 18 December 2013 on the application of Articles 107 and 107 of the Treaty on the Functioning of European Union to de minimis aid in the agriculture sector, Official Journal of the European Union, Brussels, 24.12.2013;
  2. European Commission – Council Regulation (EC) No 994/98 of 7 May 1998 on the application of Articles 92 and 93 of the Treaty establishing the European Community to certain categories of horizontal State aid, Official Journal of European Union, Brussels, 14.05. 1998;
  3. European Commission – Community Guidelines for State Aid in the Agriculture and Forestry Sector 2007-2013 (2006/C 319/01), Official Journal of the European Union, Brussels, 27.12.2006;
  4. European Commission – Commission Regulation (EC) No 1857/2006 of 15 December 2006 on the application of Articles 87 and 88 of the Treaty to State aid to small and medium-sized enterprises active in the production of  Agricultural products and amending Regulation (EC) No 70/2001, Official Journal of the European Union, Brussels, 16.12.2006;[1]
  5. European Commission – Commission Regulation (EC) No 794/2004 of 21 April 2004 implementing Council Regulation (EC) No 659/1999 laying down detailed rules for the application of Article 93 of the EC Treaty, Official Journal of European Union, Brussels, 30.04.2004;
  6. European Commission – Commission Regulation (EC) No 1535/2007 of 20 December 2007 on the application of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to de minimis aid in the sector of agricultural production, Official Journal of European Union, Brussels, 21.12.2007;
  7. Hancher, L., Ottervanger, T, Jan Slot, P (2012) – EU Sate Aids, Fourth Edition, Sweet & Maxwell, Thomson Reuters, London, 2012;
  8. Nicolaides, P. (2014) – State Aid Uncovered: The New Rules on de minimis Aid for 2014-2020, The Legal Publisher Lexxion, Berlin, 02.01.2014.

1 European Commission – Commission Regulation (EU) No. 1408/2013 of 18 December 2013 on the application of Articles 107 and 107 of the Treaty on the Functioning of European Union to de minimis aid in the agriculture sector, Official Journal of the European Union, Brussels, 24.12.2013.

2 Ajutorul de minimis reprezintă un ajutor de stat care nu depăşeşte, într-o perioadă determinată de timp, plafonul prevăzut de reglementările comunitare în vigoare (stabilite în sumă fixă), nefiind supus procedurii de notificare. În lumina prevederilor articolului 108 (3) din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene (TFUE), ajutoarele de stat trebuie notificate Comisiei Europene (CE), pentru a se stabili dacă ele sunt compatibile cu piaţa unică, în temeiul articolului 107 (1) din TFUE. Cu toate acestea, în conformitate cu Regulamentul CE nr. 994/98, anumite categorii de ajutor pot fi exceptate de la notificare. Astfel, a fost introdusă norma de minimis, cu scopul de a scuti de la procedura de notificare ajutoarele de valori mici, prin fixarea unui plafon sub care ajutorul este considerat a nu intra în sfera de aplicare a articolului 107 (1) din TFUE, fiind exceptat de obligaţia de notificare, prevăzută de articolul 108 (3) din TFUE.

3 European Commission – Community Guidelines for State Aid in the Agriculture and Forestry Sector 2007-2013 (2006/C 319/01), Official Journal of the European Union, Brussels, 27.12.2006.

4 European Commission – Commission Regulation (EC) No 1857/2006 of 15 December 2006 on the application of Articles 87 and 88 of the Treaty to State aid to small and medium-sized enterprises active in the production of Agricultural products and amending Regulation (EC) No 70/2001, Official Journal of the European Union, Brussels, 16.12.2006.

5 European Commission – Commission Regulation (EC) No 794/2004 of 21 April 2004 implementing Council Regulation (EC) No 659/1999 laying down detailed rules for the application of Article 93 of the EC Treaty, Official Journal of European Union, Brussels, 30.04.2004.

6 European Commission – Commission Regulation (EC) No 1535/2007 of 20 December 2007 on the application of Articles 87 and 88 of the EC Treaty to de minimis aid in the sector of agricultural production, Official Journal of European Union, Brussels, 21.12.2007.

7 Draft Commissions Guidelines for State Aid in Agriculture and Forestry Sector and Rural Areas 2014-2020 for Information and Feedback şi New Draft Block Exemption Regulation for State Aid in Agriculture and Forestry Sector and Rural Areas 2014-2020 for Information and Feedback.