Analiza pieţei internaţionale a produselor petroliere, în perioada 1 – 7 octombrie 2012

AUTOR: Mariana Papatulică

I. ŢIŢEI

În intervalul 1 – 7 octombrie 2012, preţurile ţiţeiului, pe piaţa spot din Rotterdam, au continuat să înregistreze scăderi, pentru a treia săptămână consecutiv, de 0,36% în cazul Brent, la 110,62 $/baril, şi de 0,56% în cazul WTI, la 90,84 $/baril, ambele în termeni de medii săptămânale.

Evoluţia mediilor săptămânale a estompat, însă, o volatilitate mult mai accentuată a dinamicii cotaţiilor zilnice, marcată de influenţa unor factori cu acţiune contradictorie.

Declinul preţurilor, din prima parte a săptămânii, care a culminat în 3 octombrie cu o reducere accentuată, de 3,7 $/baril pentru ambele ţiţeiuri de referinţă, a fost determinat de următorii factori:

  • evaluarea profitului de către investitori, după creşterea preţurilor din ultimele zile ale săptămânii trecute şi înainte de publicarea cifrelor privind evoluţia situaţiei pieţei forţei de muncă din Statele Unite;
  • temerile privind impactul situaţiei economice dificile din SUA asupra cererii de ţiţei;
  • datele economice din China, prezentate miercuri, la Beijing, care au indicat cea mai slabă creştere a producţiei manufacturiere şi a activităţii sectorului serviciilor din ultimele opt luni. Practic, aceste date, a căror deteriorare anunţă o posibilă restrângere a cererii pentru ţiţei, au influenţat negativ evoluţia pieţei;
  • sentimentul negativ privind cererea a fost alimentat şi de datele privind sectorul serviciilor şi industria manufacturieră din Zona euro, aflate în regres pentru cea de-a patra lună consecutiv.

Situaţia din industria manufacturieră şi din sectorul serviciilor s-a deteriorat şi în Marea Britanie, unde compania de cercetare de piaţă “Markit” apreciază că economia se apropie de o stagnare prelungită.

În ziua de 4 octombrie, preţurile ţiţeiului au înregistrat o creştere moderată, care le-a permis să recupereze doar parţial pierderea anterioară de valoare, sub influenţa următorilor factori: dolarul mai slab în raport cu euro, îngrijorarea referitoare la oferta din Orientul Mijlociu şi informaţiile pozitive provenite de pe piaţa forţei de muncă din SUA.

Raportul Departamentului Muncii a indicat că economia americană a creat, în septembrie, 114.000 noi locuri de muncă, în sectorul ne-agricol, cu puţin peste aşteptările analiştilor. Cea mai mare surpriză a fost furnizată, însă, de rata şomajului în SUA, care a scăzut la 7,8% în luna septembrie, cel mai redus nivel din ianuarie 2009.

Îngrijorarea în legătură cu livrările din Orientul Mijlociu a fost legată de riscul întreruperii livrărilor de ţiţei prin conducta Kirkuk-Ceyhan, devenită vulnerabilă din cauza recentului conflict dintre Turcia şi Siria. Irakul, al doilea mare producător de ţiţei din cadrul OPEC, exportă ţiţei prin această conductă, care leagă Irakul de sudul Turciei, în apropierea frontierei cu Siria. Temerea referitoare la acest risc a fost însă depăşită, în scurt timp, iar factorul geopolitic a încetat să susţină preţurile ţiţeiului, astfel încât acestea au încheiat săptămâna, din nou, pe un trend uşor descendent.

*   *   *

Prognozele pe termen scurt ale unor analişti din SUA mizează pe un preţ mai apropiat de 80 $/baril, decât de 100 $/baril, în cazul ţiţeiului american WTI. Potrivit analistului Tariq Zahir, de la firma de consultanţă “Tyche Capital Advisors LLC” (SUA), preţul ţiteiului WTI în trimestrul IV a.c. va fi de 85$/baril, sau chiar mai puţin, în situaţia în care Israelul nu va recurge la un atac preventiv împotriva Iranului. Michael Peterson, director executiv în domeniul energiei la “MLV & Co”, o firmă de brokeraj instituţional din New York, consideră că, exceptând ipoteza unei întreruperi a ofertei din Orientul Mijlociu, probabilitatea unui preţ semnificativ mai mare al WTI în anul 2012, este limitată la mai puţin de 25%. Peterson consideră, de asemenea, că un preţ al WTI de 80 $/baril este mai probabil pe termen scurt, iar un preţ de 100 $/baril este de aşteptat în 2013.

II. GAZ NATURAL

Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a înregistrat o creştere cu 3,20 $/1000 m.c., la o medie săptămânală de 119,20 $/1000 m.c., pe fondul unei răciri a vremii şi a unei rate săptămânale a stocării de 77 miliarde pic.cub, respectiv cu 2% mai scăzută în raport cu estimările.

De menţionat faptul că, în timp ce în SUA preţul spot al gazului gravita, la începutul lui octombrie, în jurul unui nivel de 3 $/mil.BTU (106 $/1000 m.c.), preţul de export al Rusiei în Europa depăşeşte 10 $/mil.BTU.

Fiona Hill, expert în problemele Rusiei la “Washington’s Brookings Institution”, afirma că “zilele dominaţiei Rusiei asupra pieţelor europene ale gazului au trecut”. Mai mult, există unele zvonuri potrivit cărora Rusia ar duce o campanie secretă menită să stopeze SUA, în campania sa de cucerire a pieţelor de export.

III. PRODUSE PETROLIERE

Benzina

Preţul benzinei regular cu CO 95, Eurograde, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a înregistrat o scădere de 4,08%, la o medie săptămânală de 1.120,00 $/tonă, sub influenţa declinului preţului ţiţeiului şi a restrângerii sezoniere a cererii.

De remarcat faptul că, în pofida acestui declin, preţurile se menţin încă la un nivel suficient de ridicat faţă de contractele swap pe luna noiembrie, din cauza deficitului de pe piaţa spot, apărut ca urmare a închiderii unui mare număr de rafinării pentru revizii tehnice şi a stocurilor scăzute, atât în SUA, cât şi în Europa de vest. Acest fapt a împiedicat exportul unor cantităţi importante de benzină din Europa pe piaţa deficitară a SUA.

Analiştii de la „Goldman Sachs” au remarcat faptul că importurile de benzină  ale SUA au scăzut cu 160,000 barili/zi, în primele opt luni ale anului 2012, pe o bază anuală. Coasta de est a SUA se bazează pe importurile de benzină din rafinăriile europene, cum ar fi cea de la Pembroke. „Goldman Sachs” consideră că rafinăriile din SUA sunt capabile să compenseze impactul închiderilor de rafinării de pe Coasta de est, dar nu şi „deficitul” de importuri din Europa. Mai multe rafinării independente din Europa de vest s-au confruntat cu o creştere puternică a costurilor de finanţare, deoarece băncile şi-au redus cuantumul creditărilor. Ca urmare, rafinăriile europene preferă să menţină un nivel redus al stocurilor şi al producţiei .

În condiţiile în care multe rafinării funcţionează la capacitate redusă, din cauza lucrărilor de întreţinere sezonieră, iar rafinăria de la Coryton (Marea Britanie) este închisă, deficitul astfel creat a împins marjele de profit la benzină în apropierea unor valori maxime multianuale.

Dar, analiştii au prezis că această situaţie va înceta în curând, respectiv, la sfârşitul acestei luni şi în noiembrie, când rafinăriile îşi vor relua activitatea la capacitate optimă.

Analistul David Wech, de la „JBC Energy” Viena, consideră că marjele medii de cracare a tiţeiului Brent la rafinăriile din nord-vestul Europei se vor situa în jurul valorii de 5,50 $/baril în trimestrul IV, în scădere de la aproape 9 $/baril în trimestrul III, dar cu aproximativ 50 de cenţi mai mult decât în semestrul I 2012.

Rafinăriile din Europa vor beneficia de pe urma creşterii ofertei de ţiţei uşor, cu conţinut redus de sulf, pe piaţa internaţională. Practic, va fi vorba despre un beneficiu indirect, care se va datora majorării apreciabile a ofertei de ţiţei din şisturi în SUA, fapt care va disponibiliza pe piaţă cantităţi sporite de ţiţei de bună calitate (din surse terţe) la preţuri mai accesibile.

Motorina

Preţurile motorinelor (cu 0,1% sulf şi diesel), pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri au înregistrat modificări minore, de -0,43% şi, respectiv, +0,36%, la valori medii de 976,67 $/tonă şi de 1.026,50 $/tonă.

Preţul motorinei, deşi a scăzut uşor, în tandem cu cel al ţiţeiului Brent, se află în continuare într-o situaţie de backwardation accentuat, care indică faptul că preţurile spot sunt mai mari decât cele pentru livrări cu scadenţă mai îndepărtată. Situaţia a fost determinată de oferta deficitară, cauzată de amplele operaţiuni de revizie tehnică şi de închiderile neplanificate de capacităţi din America de Nord şi de Sud.

În cazul motorinei de încălzire, comercianţii au aşteptat să vadă dacă cumpărătorii privaţi germani vor începe refacerea stocurilor de iarnă, dar, în condiţiile unor preţuri de aproape 980 $/tonă, aceştia au preferat să se abţină de la achiziţii.

În schimb, brokerii au confirmat existenţa unei cereri mai mari pentru diesel. Michael Wittner, analist la banca “Société Générale” din New York, a afirmat că lucrările de revizie ar putea oferi un suport preţurilor pentru o perioadă de încă 4-8 săptămâni, dar odată ce producţia va fi reluată la capacitate normală, preţurile şi marjele de profit vor scădea.

Păcura

Preţul păcurii cu 3,5% sulf, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a înregistrat o scădere nesemnificativă, de 0,13%, la o valoare  medie de 619,00 $/tonă.

Cererea sporită de păcură cu 1% sulf din partea companiilor de transport maritim din SUA şi a sectorului de utilităţi din Japonia va asigura o primă considerabilă de preţ în cazul acestui sortiment în raport cu sortimentul greu, până spre sfârşitul anului, situaţie care va fi profitabilă pentru rafinorii vest-europeni (în prezent, această primă este de 56 $/tonă).

Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere

petroliere9oct2012

Baza de date I.E.M.