Analiza pieţei internaţionale a produselor petroliere, în perioada 14 – 20 ianuarie 2013

 

AUTOR: Mariana Papatulică

I. ŢIŢEI

Preţul ţiţeiului WTI (SUA) a încheiat, în data de 18 ianuarie, cea mai lungă perioadă de creştere săptămânală, din ultimele 14 luni, pe piaţa spot din Rotterdam, sub influenţa următorilor factori: perspectivele majorării, pe termen scurt, a plafonului datoriei publice a SUA; percepţia crescândă a unei îmbunătăţiri a factorilor fundamentali ai pieţei, în contextul în care piaţa pare să se concentreze, în esenţă, asupra ameliorării cererii de ţiţei ca efect al unor perspective mai optimiste privind economia mondială în 2013; revizuirea în creştere a prognozei Agenţiei Internaţionale a Energiei (AIE) privind cererea mondială de ţiţei, în anul 2013, cu 240.000 barili/zi, la 90,8 milioane barili/zi; AIE a majorat nivelul prognozat al cererii pentru 2013, mizând pe creşterea relativ accentuată a cererii de ţiţei a Chinei, al doilea mare consumator de ţiţei din lume, în continuarea unei evoluţiei puternic ascendente din ultimul trimestru 2012.

Media preţurilor ţiţeiului West Texas Intermediate, în săptămâna 14-20 ianuarie 2013, a fost de 94,49 $/baril, iar nivelul maxim din acest interval, a depăşit uşor 96 $/baril, în ziua de 17 ianuarie, cel mai ridicat nivel de închidere, din 17 septembrie până în prezent, după acutizarea conflictului din Algeria. Preţul materiei prime a „câştigat” 1,23%, în intervalul analizat, aceasta fiind a şasea săptămână consecutivă de creştere.

Dinamica ascendentă a preţurilor a fost atenuată, însă, de operaţiunile de marcare (evaluare) a profitului, inclusiv ca urmare a aprecierii temporare a dolarului SUA, de declinul sentimentului de încredere al consumatorilor din SUA în mediul de afaceri, de la 72,9 în decembrie 2012, la 71,3 în ianuarie 2013, şi de majorarea accentuată a stocurilor, în special a celor de benzină ale SUA.

Preţul ţiţeiului Brent a reflectat, temporar, impactul stimulativ al evenimentelor din Algeria, dar a început să scadă după raidul aerian al armatei algeriene asupra câmpurilor petrolifere şi de gaz şi după deschiderea neaşteptat de rapidă a sistemului de transport prin conductă din Marea Nordului, afectat pentru scurt timp de o problemă tehnică. Algeria reprezintă al treilea mare furnizor de gaz al Europei şi de asemenea un furnizor de ţiţei de foarte bună calitate.

Media săptămânală a preţului ţiţeiului Brent, pe piaţa din Rotterdam a scăzut cu 0,47%, la 111,14 $/baril.

II. GAZ NATURAL

Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a înregistrat o revenire puternică după un declin de mai multe săptămâni. Astfel, preţul a crescut cu aproape 25 $/1000 m.c, faţă de săptămâna precedentă, la o medie de 124,90 $/1000 m.c., evoluţie atribuită unei destocări importante, generată de o răcire apreciabilă a vremii, în special în regiunea de nord-est a ţării şi parţial de impactul sporirii uşoare a preţului spot al ţiţeiului WTI.

*   *   *

Sub presiunea clienţilor şi a concurenţei, Gazprom ar putea reduce preţul mediu practicat în 2013 la exportul gazului natural rusesc către Europa de vest, în baza contractelor pe termen lung, la 370 $/1000 m.c., comparativ cu peste 400 $/1000 m.c. în 2012. Acest nivel va fi echivalent cu un preţ spot de circa 26 euro (34,22 $/MWh), sub nivelul actual al preţului spot al gazului natural pe piaţa Germaniei, de 27 euro/MWh.

Scăderea preliminată, cu circa 10%, a preţului mediu de export al gazului din Rusia indică, totodată, un declin sensibil, egal ca şi pondere, al cotei de piaţă deţinută de Rusia în Europa de vest.

III. PRODUSE PETROLIERE

Benzină

Preţul benzinei regular, cu CO 95, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri a continuat să înregistreze o creştere relativ importantă, neuzuală pentru această perioadă a anului, respectiv, de 3,47%, la 1.012,80 $/tonă. Preţurile benzinei au fost susţinute de achiziţiile importante pe care continuă să le facă SUA din Europa, ca şi de cumpărători din sudul Mediteranei, unde piaţa spot este deficitară în acest produs.

Motorină

Preţurile celor două sortimente de motorină, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, au înregistrat uşoare creşteri, cu 0,98% la motorina destinată încălzirii, cu 0,1% sulf, la o valoare medie de 962,20 $/tonă, şi cu 0,85%, la o medie de 981,00 $/tonă, în cazul diesel-ului.

Preţurile au fost stimulate, în continuare, de deficitul de pe piaţa spot din Mediterana, deoarece rafinorii şi-au redus producţia, în condiţiile în care s-a înregistrat o răcire apreciabilă a vremii. Acest fapt i-a determinat pe comercianţi să apeleze la achiziţii de pe pieţele spot din nordul Europei.

Păcura

Pretul păcurii cu 3,5% sulf pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a scăzut nesemnificativ (cu 0,32%, la o medie de 598,80 $/tonă), în tandem cu preţul ţiţeiului.

*   *   *

“Rafinăriile europene se pot aştepta, în 2013, la o reducere a nivelului profiturilor, comparativ cu anul 2012, când au înregistrat creşteri spectaculoase, mai ales în a doua parte a anului”. Aceasta este opinia lui David Wech, analist de energie la „JBC Energy” din Viena. Mulţi rafinori nu au reuşit să profite de marjele de profit extrem de generoase din anul 2012, deoarece şi-au prelungit perioada de lucrări de întreţinere, pentru a-şi diminua pierderile, în timp ce alţii, cum ar fi cei din Italia, au operat închideri definitive de capacităţi.

Analiştii şi investitorii care speră în revenirea “vremurilor bune” pentru rafinare vor fi dezamăgiţi, în condiţiile în care capacităţi de circa 1 mil.barili/zi sunt temporar sau definitiv închise.

JBC Energy prognozează o marjă medie de profit la prelucrarea Brent-ului, de circa 6 $/baril în 2013, mai scăzută faţă de media anului 2012. Aceasta ascunde însă mari diferenţe între rafinării şi între diferite calităţi de ţiţei prelucrate. Profitul brut la rafinarea benzinei a atins aproape 25 $/baril, în septembrie 2012, cel mai ridicat nivel din 2008.

Profiturile se vor diminua în 2013, deoarece preţurile ţiţeiului vor scădea uşor şi se aşteaptă costuri mai mici la prelucrarea în produse.Pe de altă parte, va creşte oferta de ţiţeiuri mai uşoare şi cu conţinut redus de sulf, provenit, atât din şisturile bituminoase din Statele Unite ale Americii, cât şi din Libia.

Acest fapt se va traduce în randamente mai reduse în motorină, în opinia lui Jason Lejonvarn, specialist în strategia pieţelor de mărfuri,la Hermes Fund.

Mesajul principal este acela că rafinorii se vor confrunta cu dezechilibre. Rafinăriile vor avea acces la mai mult ţitţei uşor, care va face mai dificilă producerea distilatelor medii. Aceasta va antrena o creştere a importurilor de diesel în 2013. Afluxul sporit de exporturi de diesel către Europa, în următoarele 6 luni, va exercita presiuni negative asupra rentabilităţii rafinăriilor din Europa.

Deşi marjele de profit vor fi mai reduse în 2013, ele nu vor degenera în pierderi, întrucât, în Europa, producţia de benzină se va reduce din cauza închiderilor de capacităţi din 2012 şi 2013.

Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere

petroliere21ian2013

Sursa: Baza de date I.E.M.