AUTOR: Mariana Papatulică
I. ŢIŢEI
În săptămâna 21 – 27 ianuarie 2013, preţurile celor două ţiţeiuri de referinţă -Brent şi WTI- pe piaţa spot din Rotterdam şi-au continuat cursa uşor ascendentă, înregistrând creşteri de 1,47 % în cazul ţiţeiului Brent din Marea Britanie, la o valoare medie de 112,77 $/baril, şi de 1,10% în cazul WTI (SUA), la o medie săptămânală de 95,53 $/baril.
Preţurile au crescut, în principal, sub influenţa: datelor economice încurajatoare provenite din mai multe ţări/zone importante (China, Japonia, Zona euro, SUA), a declinului apreciabil al stocurilor de benzină în SUA şi a informaţiei referitoare la reluarea activităţii unei importante conducte de transport (Seaway) din SUA (care asigură legătura între punctul major de stocare de la Cushing(Oklahoma) şi centrul de rafinare de pe Coasta Golfului Mexic, fapt care oferă garanţia evitării acumulării unor stocuri excedentare), cursului ascendent al acţiunilor pe piaţa de capital din SUA, după ce indicii Dow şi Standard&Poors 500 au încheiat săptămâna la cele mai ridicate valori din ultimii 5 ani
Pieţele petroliere au recepţionat semnalele pozitive furnizate de indicatorii macroeconomici ai unor state mari consumatoare de energie, pe care le-au perceput ca factori de stimulare a cererii de ţiţei.
Tendinţa de creştere a preţului ţiţeiului WTI a fost atenuată de datele referitoare la majorarea relativ importantă a stocurilor de ţiţei şi motorină ale SUA, iar – cea a preţului ţiţeiului Brent – de o prognoză mai pesimistă a FMI, care anticipează pentru 2013 un al doilea an de contracţie a ritmului de creştere pentru economiile din Zona euro, cu 0,2%, faţă de o creştere de 0,2% prognozată în octombrie 2012.
II. GAZ NATURAL
Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a continuat să crească, cu peste 6 $/1000 m.c, la o medie săptămânală de 131 $/1000 m.c, în contextul persitenţei unor condiţii meteo defavorabile, în special în zonele de nord-est, unde consumul de gaz a crescut cu 17%.
III. PRODUSE PETROLIERE
Benzină
Preţul benzinei regular, cu CO 95, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, şi-a continuat traiectoria ascendentă, neuzuală pentru această perioadă a anului, care s-a concretizat, în termeni de medii săptămânale, într-o creştere de 1,70%, la 1.030,00 $/tonă. Preţul benzinei, care a atins cea mai ridicată valoare din octombrie 2012, a fost stimulat de preţul Brent-ului, de cererea sporită din partea unor ţări din bazinul Mediteranei, în speţă din nordul Africii, şi a SUA, precum şi de declinul cu 10% al stocurilor la Rotterdam.Compania libiană de stat în domeniul petrolului, NOC, a ales firme din Grecia, Rusia şi Italia drept câştigătoare ale unei licitaţii care urmează să-i asigure 2,5 mil.tone de benzină în 2013.Compania algeriană Sonatrach a lansat o primă rundă a unei licitaţii în baza căreia va achiziţiona 10 cargouri de benzină, cu livrare în februarie şi martie. De asemenea şi cererea din partea Nigeriei a oferit suport preţului benzinei europene, după ce în ianuarie aceasta a importat cantităţi mai mari decât în mod normal.
Recentele creşteri de preţuri au contribuit la majorarea profiturilor la prelucrarea tiţeiului în benzină, cu circa 2 $/baril pe parcursul săptămânii, la circa 6,6 $/baril.
Comercianţii consideră că preţurile îşi vor încetini creşterea în viitorul apropiat , ca urmare a persistenţei unei supraoferte în regiune, din cauza planificării unor operaţii limitate de revizii tehnice în această primăvară.
Motorină, diesel
Preţurile celor două sortimente de motorină, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, au înregistrat creşteri inferioare celor ale benzinei, în termeni de medii săptămânale, respectiv de 1,22%, la motorina de încălzire cu 0,1% sulf, la o valoare de 973,95 $/tonă, şi cu 0,59% la diesel, care a atins 986,75 $/tonă.
Preţul motorinei a fost stimulat de creşterea uşoară a preţului ţiţeiului Brent şi de vremea rece din nordul Europei. În schimb, preţul diesel-ului a crescut nesemnificativ, menţinându-se la cel mai redus nivel din ultimele 13 luni, deoarece situaţia persistentă de backwardation[1]i-a încurajat pe comercianţi să-şi lichideze stocurile, în condiţiile în care cererea a rămas scăzută. Vremea rece şi ninsorile din nordul Europei au descurajat transportul rutier şi implicit cererea pentru diesel (utilizat drept carburant auto).De asemenea, oferta de diesel din Rusia a fost excedentară.
Brokerii din Europa continentală au intrat în posesia unor rapoarte care indică apariţia unor probleme în traficul în barje spre interiorul continentului, din cauza îngheţului. Acest fapt va cauza întârzieri în livrarea motorinei şi diesel-ului către spaţiile de stocare cu ridicata şi la consumatorii finali.
În estul Europei, au fost reluate exporturile de motorină prin portul Novorossiisk, de la Marea Neagră, odată cu atenuarea severităţii condiţiilor meteo.
Păcură
Preţul păcurii cu 3,5% sulf, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a crescut în termeni de medii săptămânale cu 1,40%, la 607,20 $/tonă, deoarece restricţiile la încărcarea în tancuri petroliere, generate de condiţiile meteo adverse, au limitat oferta de păcură grea atât în Mediterana cât şi în nordul Europei.
Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere
Sursa: Baza de date I.E.M.