Analiza pieţei internaţionale a produselor petroliere, în perioada 22 – 28 octombrie 2012

AUTOR: Mariana Papatulică

I. ŢIŢEI

În intervalul 22-28 octombrie 2012, preţurile ţiţeiului pe piaţa spot din Rotterdam au înregistrat scăderi importante, în termeni de medii săptămânale, de aproape 4% (3,93%) în cazul ţiţeiului Brent (Marea Britanie), la 108,92 $/baril, şi de 5,69% în cazul WTI (SUA), la 86,38 $/baril. Preţul ţiţeiului american a scăzut timp de 4 zile consecutiv, înregistrând un minim al ultimelor 3 luni.

Încetinirea ritmului creşterii PIB-ului mondial în 2012 mai mult decât se prognoza, persistenţa crizei datoriilor suverane în Zona euro şi încasările scăzute anticipate de corporaţiile din SUA pentru anul în curs au exercitat presiuni negative asupra preţurilor mărfurilor şi acţiunilor pe pieţele de capital (bursele de valori). Filip Petersson, analist la firma de consultanţă în energie “SEB” din Stockholm, aprecia că “starea economiei mondiale a fost factorul cu impactul cel mai negativ asupra preţului ţiţeiului, antrenând în jos atât pieţele de mărfuri cât şi pe cele de capital”.

În acelaşi sens a acţionat şi informaţia potrivit căreia capacitatea suplimentară de producţie a OPEC a crescut, în ultimele două luni, la 2 mil.barili/zi, de la 1,8 mil.barili/zi în precedentele 2 luni, din cauza declinului cererii de benzină în SUA şi a consumului de petrol pentru producerea de energie electrică în Orientul Mijlociu.

Dovezile tot mai evidente referitoare la încetinirea procesului de relansare a economiei mondiale şi la creşterea ofertei mondiale de ţiţei au contracarat orice tentativă de majorare a preţurilor, sub influenţa tensiunilor geopolitice din Orientul Mijlociu şi a disputei dintre Israel şi Iran în problema programului nuclear iranian.

Compania chimică “Du Pont” şi-a diminuat prognoza privind încasările din anul 2012, a anunţat o reducere de 1500 locuri de muncă şi profituri sub nivelul aşteptărilor. Perspectiva nefavorabilă conturată de datele prezentate de “Du Pont”, a survenit la o zi după ce “Caterpillar”, un important producător de maşini grele, a avertizat că economia SUA şi-a încetinit creşterea. Indicele Thomson Reuters-Jefferies CRB, un etalon urmărit îndeaproape de investitori pe pieţele de mărfuri, a scăzut cu 1,2%.

În fine, creşterea costurilor de împrumut pentru Spania şi înrăutăţirea climatului de afaceri în sectorul manufacturier din Franţa reprezintă alţi doi factori care s-au adăugat temerilor referitoare la contagiunea crizei datoriilor suverane din Zona euro şi declinului creşterii economice.

Repornirea conductei petroliere Keystone aparţinând companiei TransCanada Corp’s, care transportă ţiţei din Canada în SUA şi creşterea stocurilor de ţiţei ale SUA (în săptămâna anterioară celei analizate) au contribuit la creşterea ofertei pe piaţa SUA, favorizând declinul mai accentuat al preţurilor ţiţeiului american WTI.

*   *   *

Perspectivele pieţei şi preţurilor rămân incerte: deşi preţurile au scăzut în săptămâna analizată, informaţiile economice la nivel macro sunt contradictorii şi, în orice caz, insuficiente pentru a antrena preţurile într-o direcţie clară. Pentru ţiţeiul american, previziunile indică, pe termen scurt, o marjă de tranzacţionare cuprinsă între 85 şi 88 $/baril.

De remarcat, totuşi, faptul că economia SUA a avut o evoluţie favorabilă în trimestrul III: PIB-ul a sporit cu 2% pe bază anuală, faţă de o creştere de 1,3% în trimestrul II, iar indicatorul Universităţii din Michigan/Thomson Reuters, care reflectă percepţia consumatorilor privind mersul economiei, deşi în declin uşor, s-a situat în octombrie la cel mai ridicat nivel, de după septembrie 2007.

Pe de altă parte, asistăm la o reacutizare a tensiunilor geo-politice în Orientul Mijlociu, în condiţiile în care Iranul a avertizat, de curând, că şi-ar putea opri exporturile de ţiţei, dacă presiunile generate de sancţiunile impuse de guvernele occidentale se vor intensifica, urmând să aplice Planul “B” de supravieţuire fără venituri petroliere.

Reamintim că, la jumătatea acestei luni, Uniunea Europeană a decis să-şi înăsprească sancţiunile împotriva Iranului, în special pentru tranzacţiile financiare şi sectoarele telecomunicaţiilor şi energiei, ca urmare a impasului în care au intrat negocierile cu privire la programul nuclear.

În trecut, autorităţile de la Teheran au ameninţat că ar putea închide strâmtoarea Ormuz, punct major de tranzit pentru cea mai mare parte a exporturilor de ţiţei din Orientul Mijlociu.

II. GAZ NATURAL

Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a crescut uşor, cu 2,2 $/1000 m.c., la o medie de 119 $/1000 m.c., pe fondul informaţiilor referitoare la o înrăutăţire a condiţiilor meteo, în special pe coasta de est.

III. PRODUSE PETROLIERE

Benzina

Preţul benzinei regular cu CO 95, Eurograde, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a scăzut cu 10,70% în termeni de medii săptămânale, la 976,40 $/tonă. Declinul preţurilor a reflectat scăderea preţului ţiţeiului Brent, restrângerea apreciabilă a cererii, în special din partea SUA, după încheierea sezonului de concedii şi revenirea treptată în activitate a rafinăriilor, după terminarea lucrărilor de întreţinere.

Tendinţa de declin preţurilor a fost uşor atenuată, la sfârşitul săptămânii, de temerile referitoare la posibilul impact negativ al uraganului Sandy, care evoluează în Atlantic, asupra sistemului de rafinare şi distribuţie  a produselor petroliere, pe coasta de est a ţării.

Nafta

Preţul naftei, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a înregistrat un declin de 3 ori mai redus decât benzina, respectiv, de 3,62%, la o medie de 932,40 $/tonă. Evoluţia net favorabilă a preţurilor, comparativ cu cele ale benzinei, s-a datorat oportunităţilor de export în Asia (principala piaţă de export pentru nafta europeană), unde persistenţa deficitului a condus la o creştere a preţurilor la cel mai ridicat nivel din ultimele 6 luni, făcând atractiv importul din Europa.

Motorina

Preţurile distilatelor medii (motorină, diesel) pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, au scăzut în cuantumuri sensibil inferioare declinului preţului ţiţeiului, respectiv cu 2,70% în cazul sortimentului cu 0,1% sulf, la o medie săptămânală de 978,10 $/tonă, şi cu 2,42% în cazul diesel-ului, la o medie de 1.013,00 $/tonă. Declinul preţurilor motorinei indus de preţul ţiţeiului a fost parţial contracarat de nivelul stocurilor scăzut de distilate, atât în Europa, cât şi în SUA, şi de prognoza meteo care a indicat iminenţa unei răciri accentuate a vremii în săptămâna care urmează. Vremea rece se îndreaptă spre Germania și ţările din Europa centrală și de est, ceea ce va determina o creştere a cererii, şi foarte probabil şi a profiturilor rafinorilor, aproape de recordurile din anul precedent.

Distribuitorii de diesel din Germania afirmă că, în prezent, se confruntă cu o penurie care ar putea dura încă două săptămâni, din cauza problemelor tehnice la rafinăriile locale şi a stocurilor reduse, semn că regiunea se îndreaptă spre o criză de aprovizionare în această iarnă. Mai mulţi angrosişti din Germania au declarat că au avut probleme la procurarea motorinei, deoarece marile companii petroliere au fost nevoite să raţionalizeze livrările către clienţi pentru a face faţă deficitului.

În SUA, la finele săptămânii, uraganul Sandy a împiedicat exporturile de motorină, iar perspectiva unor ninsori, atât în SUA cât şi în Europa, în săptămâna curentă, va menţine preţurile la un nivel ridicat.

Păcura

Preţul păcurii cu 3,5% sulf, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri a pierdut 2,60% din valoare, înregistrând, în termeni de medii săptămânale, 592,60 $/tonă. Preţul sortimentului cu 1% sulf înregistrează, în continuare o primă de 30 – 35 $/tonă, datorită interesului pe care cumparătorii japonezi continuă să-l manifeste pentru păcura uşoară din Europa. Deşi a repus în funcţiune 2 centrale nucleare, închise după dezastrul de la Fukushima, Japonia este în continuare dependentă de importul de păcură utilizată drept combustibil în termocentrale, pentru completarea necesarului de energie electrică.

Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere

 petroliere29oct2012

Sursa: Baza de date I.E.M.