Analiza pieţei internaţionale a produselor petroliere, în perioada 25 iunie – 1 iulie 2012

Mariana Papatulică

I. ŢIŢEI

În săptămâna 25 iunie – 1 iulie 2012, preţurile ţiţeiului pe piaţa spot din Rotterdam au înregistrat modificări minore, în termeni de medii săptămânale, respectiv, o creştere de 0,42% în cazul Brent (Marea Britanie), la o valoare de 93,52 $/baril şi o scădere de 1,09% în cazul WTI (SUA), la 80,23 $/baril.

În schimb, evoluţia curentă a preţurilor a fost marcată de fluctuaţii zilnice relativ importante, care au culminat, la finalul săptămânii, cu creşteri semnificative pentru ambele ţiţeiuri, ce au reflectat optimismul transmis pieţelor de hotărârea Consiliului European de la Bruxelles, de a pune în aplicare, până la sfârşitul anului 2012, un mecanism pentru recapitalizarea directă a băncilor, prin intermediul fondurilor de urgenţă. Aceasta a fost percepută ca o modalitate de diminuare a datoriilor suverane din Zona euro şi de soluţionare a crizei financiare.

La creşterea preţurilor ţiţeiului Brent au mai contribuit şi aprecierea monedei euro, după anunţarea deciziilor summitului european şi greva din sectorul petrolier norvegian.

Greva din sectorul petrolier din Norvegia a determinat închiderea exploatărilor petrolifere Heidrun şi Oseberg, care împreună asigură aproximativ 9%, sau 150.000 barili/zi, din producţia de petrol a acestei ţări, iar Oseberg este unul din cele patru sortimente de ţiţei din Marea Nordului luate în calcul la stabilirea preţurilor ţiţeiului Brent.

Deşi susţinută de declinul stocurilor petroliere şi de publicarea unor date macroeconomice favorabile privind SUA, creşterea preţului WTI din ultima zi a săptămânii nu a reuşit să contracareze declinul anterior, datorat temerilor referitoare la rezultatele summitului de la Bruxelles, dolarului mai puternic în raport cu euro, în cea mai mare parte a săptămânii, şi cotaţiilor în scădere ale acţiunilor la bursele de valori din SUA.

Perspective

În pofida înviorării de la sfârşitul săptămânii, analiştii occidentali apreciază că preţurile ţiţeiului vor continua să scadă şi în perioada următoare. Conform publicaţiei „USA Today”, este posibil ca  scăderea să fie urmată de o nouă perioadă de creştere a preţului. Dan Dicker, specialist american din sectorul petrolier, a afirmat că, şi în anii precedenţi, în timpul verii s-a înregistrat o evoluţie similară a preţului, respectiv de declin, urmat de creştere în toamnă. În cazul de faţă, importantă va fi evoluţia situaţiei din Zona euro.

Banca americană „JP Morgan” şi-a revizuit în scădere prognoza privind preţul ţiţeiului Brent în trimestrul III, de la 120 la 95 $/baril, ca urmare a reducerii cererii de ţiţei, pe fondul diminuării ratei de creştere economică, atât din cauza sezonului de vacanţe, cât şi din cauza recesiunii pe care o traversează ţările UE, şi al calmării temporare a tensiunilor în Orientul Mijlociu. Scăderea preţului internaţional al ţiţeiului reprezintă, în accepţiunea analistului Ruchir Sharma, şef al Departamentului Pieţe Emergente la „Morgan Stanley Investment Management”, „începutul unei etape de schimbări majore în economia globală şi sfârşitul „superciclului materiilor prime, care îi va afecta pe producătorii de materii prime precum Rusia„. Atunci când preţurile ţiţeiului ating un nivel la care cheltuielile pentru ţiţei (factura petrolieră) reprezintă 6% din produsul intern brut, cererea scade şi creşterea economică începe să stagneze, iar economia mondială a atins acest prag, chiar înainte de recentul declin al  preţurilor materiilor prime. Expertul american consideră că „bula materiilor prime se apropie de implozie, ceea ce va duce la prăbuşirea preţului ţiţeiului la nivel mondial, în timp ce creşterea economică se va accelera. Acest proces va dura aproximativ 20 de ani, iar ulterior va urma un nou deceniu de scumpire a petrolului”.

II. GAZ NATURAL

Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a continuat să înregistreze o creştere de circa 9 $/1000 m.c, la 99 $/1000 m.c, în pofida declinului preţului ţiţeiului WTI. Evoluţia a fost determinată de: închiderea unor exploatări de gaze în Golful Mexic, sub ameninţarea unei furtuni tropicale, de creşterea cererii din partea sectorului energetic, din cauza vremii foarte calde, în zona de nord-est a ţării şi de lucrările de întreţinere la o serie de conducte şi la centralele nucleare.

III. PRODUSE PETROLIERE

Benzina

Preţul benzinei cu CO 95, Eurograde, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a înregistrat o creştere de 1,32%, la o medie săptămânală de 921,90 $/tonă.

Preţurile au fost stimulate de creşterea importantă a preţului ţiţeiului Brent, în ultima zi a săptămânii, pe seama speranţei că summitul Consiliului European va găsi soluţii la problemele Zonei euro şi a oportunităţii unor exporturi în SUA, uşor deficitară în benzină, în cursul lunii iunie, ca urmare a închiderii unor capacităţi de rafinare pentru revizii tehnice. Pentru luna iulie, se conturează însă o reducere a interesului pentru achiziţii din partea SUA, care, asociată cu cererea slabă din partea Nigeriei şi cu preţurile foarte scăzute ale benzinei pe piaţa spot a Italiei, vor face ca recenta înviorare a preţurilor pe piaţa spot din nordul Europei să fie una pasageră, iar surplusul de benzină să se acumuleze în stocuri. Cu toate acestea, pentru trimestrul III, analiştii anticipează o înviorare a cererii din partea ţărilor din Africa de vest.

Scăderea bruscă a preţurilor ţiţeiului a oferit rafinorilor surpriza unei puternice majorări a profiturilor la rafinare, în luna iunie.Conform  evaluărilor efectuate de  firma „Wood Mac Kenzie”, în luna iunie, rafinăriile cu un grad mediu de complexitate din nord-vestul Europei au realizat, la prelucrarea ţiţeiului Brent, un profit mediu de 6,49 $/baril, comparativ cu numai 10 cenţi/baril în aceeaşi perioadă a anului precedent. Profitul obţinut la prelucrarea ţiţeiului rusesc Ural, cu conţinut mare de sulf, într-o rafinărie cu grad ridicat de complexitate, a fost de 13,10 $/baril în iunie a.c., faţă de 8,70 $/baril în anul trecut.

Cu toate acestea, este de aşteptat ca obţinerea de profituri importante să fie de scurtă durată, iar preţurile benzinei să sufere ajustări în scădere, ca urmare a faptului că rafinorii tind să-şi maximizeze producţia de benzină pentru a capitaliza pe seama ameliorării rentabilităţii prelucrării ţiţeiului, în condiţiile în care cererea europeană este în declin.

Nafta

Ecartul mare (de circa 200 $/tonă) dintre preţul benzinei şi cel al naftei favorizează utilizarea naftei în procesele de reformare (cracare cu abur) pentru obţinerea benzinei, ceea ce face ca oferta să fie destul de redusă. Drept urmare, preţul naftei a crescut în tandem cu cel al benzinei, într-un cuantum practic egal, de 1,31%, la o medie săptămânală de 725,00 $/tonă.

Cumpărătorii de nafta din sectorul petrochimic se confruntă cu un mediu economic nefavorabil, care a făcut ca cererea de produse petrochimice să se reducă, iar preţurile unor polimeri utilizaţi la producerea de materiale plastice prelucrate să scadă în medie cu 170-180 $/tonă. Propanul, o materie primă alternativă naftei, pentru industria petrochimică, se comercializează cu un discount de 115 $/tonă faţă de nafta, dar cu toate acestea oferta este relativ deficitară.

Motorina

Preţurile motorinei, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, au înregistrat modificări nesemnificative, în termeni de medii săptămânale, de -0,10% în cazul sortimentului cu 0,1% sulf – utilizat ca şi combustibil de ardere – la o valoare de 832,60 $/tonă şi de +0,16% la diesel, la 859,00 $/tonă.

Motorina a beneficiat de cererea din partea consumatorilor finali din Germania, care au profitat de preţurile cu aproape 200 $/tonă mai mici comparativ cu sfârşitul lunii mai, pentru a-şi reface stocurile. Pe ansamblu, însă,conjunctura pieţei motorinei nu este favorabilă vânzătorului, din următoarele considerente: cererea din partea unui cumpărător tradiţional – Africa de vest – aflată în plin sezon de ploi, este limitată; piaţa spot a Italiei este excedentară; cererea din partea Argentinei este incertă; reluarea producţiei la capacitate integrală la rafinăria Petit Couronne din Franţa, aparţinând companiei Petroplus; oferta importantă de diesel din partea Rusiei.

Compania Litasco, din Rusia, a emis o ofertă pentru vânzarea prin licitaţie a 200.000 de tone de diesel lunar, prin porturile baltice (Primorsk şi Vysotsk), în intervalul august-decembrie, ceea ce înseamnă un volum total de 1 milion de tone pe o perioadă de cinci luni în cargouri de câte 22.000 sau 30.000 de tone. Lukoil, al doilea producător de ţiţei al Rusiei, oferă la rândul său contracte pe termen lung de diesel, cu livrare prin porturile  de la Marea Baltică.

Ca factori potenţiali de susţinere a preţurilor motorinei sunt de menţionat amânarea repunerii în funcţiune a celei mai mari rafinării din Libia, de la Ras Lanuf, pentru a doua parte a lunii iulie şi licitaţia organizată de compania algeriană de stat Sonatrach pentru cumpărarea a 480.000 de tone de motorină şi a 270.000 de tone de benzină premium fără plumb, cu livrare între lunile august şi decembrie 2012. Licitaţia este motivată prin închiderea celei mai mari rafinării din Algeria, cea de la Skikda, pentru lucrări de extindere, care sunt programate să dureze până la sfârşitul anului în curs.

Păcura

Preţul păcurii cu 3,5% sulf, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a înregistrat o scădere semnificativă, de 4,42%, la o valoare medie săptămânală de 532,40 $/tonă, determinată de cererea sezonieră redusă şi de oferta mare. Cu toate acestea, continuă să se înregistreze exporturi sporadice din zona Amsterdam, Rotterdam, Anvers (ARA) către Singapore şi piaţa spot a Italiei. Preţul păcurii cu 1% sulf continuă să beneficieze de o primă de 43 $/tonă, în raport cu sortimentul „greu”, în contextul menţinerii achiziţiilor din partea Asiei.

Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere

petroliere3iulie2012

Baza de date I.E.M.