AUTOR: Mariana Papatulică
I. ŢIŢEI
În săptămâna 28 ianuarie – 3 februarie 2013, preţurile ţiţeiului pe piaţa spot din Rotterdam, exprimate în termeni de medii săptămânale, au înregistrat creşteri în cuantumuri apropiate, de 2,01% în cazul Brent (Anglia), la 115,04 $/baril, şi de 1,90% în cazul WTI (SUA), la 97,35 $/baril. În luna ianuarie, creşterea medie a fost de circa 6%, aceasta fiind “cea mai ridicată din ianuarie 2006”.
Creşterea preţurilor a survenit pe fondul unor informaţii pozitive referitoare la perspectivele economiilor ţărilor UE şi SUA, după clarificarea problemei plafonului datoriei publice. Optimismul general a susţinut trendul preţurilor. În SUA, preţul WTI a fost încurajat de datele favorabile referitoare la şomaj (faptul că, în 2012, au fost create cu circa 350.000 mai multe locuri de muncă faţă de estimările iniţiale), de percepţia pozitivă a consumatorilor şi de creşterea activităţii în sectorul industrial, în luna ianuarie, la cel mai ridicat nivel din aprilie 2012).
În schimb, preţul Brent-ului a reacţionat la următorii factori: 1) intensificarea tensiunilor în Orientul Mijlociu, odată cu explozia unei bombe în faţa Ambasadei SUA din Turcia, care a generat temeri cu privire la posibilitatea sabotării unor conducte petroliere care trec prin Turcia; 2) datele provenite din Zona euro, care au indicat că sectorul industrial a continuat să se restrângă în luna ianuarie, dar în cel mai redus ritm din ultimele 11 luni; 3) ştirea potrivit căreia compania “Enterprise” (SUA) a blocat livrările de ţiţei prin noua conductă Seaway, către terminalul din Texas, până în trimestrul IV a.c. Conducta avea menirea să transporte ţiţei de la depozitul central situat la Cushing(Oklahoma) către rafinăriile din Texas, pentru a reduce excedentul de stocuri de la Cushing şi, odată cu aceasta, şi presiunea negativă asupra preţului WTI.
II. GAZ NATURAL
Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a înregistrat din nou un declin, la circa 116 $/1000 m.c., ca urmare a încălzirii vremii şi a reducerii consumului de gaz cu procente cuprinse între 13% în sectorul commercial/rezidenţial şi 11% în cel al producerii electricităţii.
III. PRODUSE PETROLIERE
Benzină
Preţul benzinei regular, cu CO 95, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, şi-a continuat evoluţia sa neobişnuit de performantă, cu o creştere medie săptămânală de 5,40%, la un nivel de 1085,60 $/tonă.
Principalii factori care au continuat să susţină preţul benzinei au fost creşterea preţului Brent-ului şi cererea din partea SUA pentru refacerea stocurilor, scop în care, în luna februarie, circa 300.000 tone de benzină din Europa urmează să fie livrată în SUA, pe Coasta de est.
Profiturile la rafinarea benzinei au atins, în cursul săptămânii, 11 $/baril, cel mai ridicat nivel din ultimele 3 luni. Ecartul de preţ dintre benzină şi nafta a crescut la 112 $/tonă, înregistrând o dublare în ultimele 10 zile. La o asemenea diferenţă de preţ, nafta devine rentabilă pentru a fi utilizată la producerea benzinei.
Motorină, diesel
Preţurile celor două sortimente de motorină, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, au înregistrat creşteri de 1,82%, la motorina destinată încălzirii, cu 0,1% sulf, la o valoare medie de 991,70 $/tonă, şi cu 1,72%, la o medie de 1.003,75 $/tonă, în cazul diesel-ului.Preţurile au fost stimulate de majorarea Brent-ului, la rândul său impulsionată de sporirea încrederii în relansarea economiei mondiale. Pe de altă parte, însă, preţurile mari combinate cu situaţia de backwardation (care poate fi definită drept acea condiţie a pieţei în care preţul în tranzacţiile futures este mai mic în viitor, decât în livrările spot) au redus considerabil cererea pentru livrările în barje, deoarece consumatorii finali caută în aceste situaţii să-şi lichideze stocurile.
Alţi factori care au susţinut preturile motorinei au fost licitaţiile pentru achiziţionarea de motorină europeană organizate de Egipt, pentru circa 900.000 tone în trimestrul II 2013, şi de Turcia, pentru un cargou de motorină.
Păcura
Preţul păcurii cu 3,5% sulf pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a crescut cu 1,76%, la 617,90 $/tonă. Factorii de influenţă au fost, de asemenea, preţul majorat al ţiţeiului, cererea în creştere şi oferta deficitară din Rusia.
Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere
Sursa: Baza de date I.E.M.