Analiza pieţei internaţionale a produselor petroliere, în perioada 29 octombrie – 4 noiembrie 2012

AUTOR: Mariana Papatulică

I. ŢIŢEI

În săptămâna 29 octombrie – 4 noiembrie 2012, preţurile ţiteiului pe piaţa spot din Rotterdam au continuat să înregistreze scăderi, pentru a treia săptămână consecutiv, deşi sensibil atenuate faţă de intervalul precedent: exprimat în termeni de medii săptămânale, preţul ţiţeiului Brent (Anglia) a scăzut cu 0,66% la 108,20 $/baril, iar cel al WTI (SUA) cu 0,59%, la 85,87 $/baril.

Barilul de ţiţei s-a tranzacţionat la minimul ultimelor patru luni, îndreptându-se către cea mai mare scădere lunară începând din mai, ca urmare a cererii diminuate din cauza uraganului Sandy. Companiile “Phillips 66”, “Hess Corp”, “NuStar Energ” şi “PBF Energy” au închis rafinării sau au redus producţia înainte ca Sandy să atingă uscatul în Statele Unite. Spre deosebire de zona Golfului Mexic, producţia de ţiţei nu a fost afectată, iar cea de produse petroliere, doar temporar, ca urmare a închiderii preventive a unor rafinarii, astfel că impactul asupra aprovizionării va fi minim. Practic, doar capacitatea logistică de aprovizionare a fost perturbată, din cauza condiţiilor meteo adverse.

Preţurile WTI au scăzut cu 7,1% în octombrie şi cu 13% în acest an. De altfel, cotaţiile mai multor materii prime au consemnat, în octombrie, cea mai mare scădere lunară, din mai până în prezent, în condiţiile în care economia mondială  înregistrează cel mai lent ritm de creştere de după recesiunea din 2009.

Preţurile au mai fost descurajate de aprecierea, spre sfârşitul săptămânii, a dolarului în raport cu euro, şi de informaţia referitoare la creşterea producţiei OPEC, în octombrie, la 31,15 mil.barili/zi, în condiţiile în care majorarea producţiei Irakului, Angolei, Libiei şi mai ales a Arabiei Saudite a compensat declinul producţiei şi exportului iranian de ţiţei.

II. GAZ NATURAL

Preţul gazului natural pe piaţa spot a SUA a înregistrat o creştere de 4,37 $/1000 m.c., la o valoare medie săptămânală de 123,37 $/1000 m.c., evoluţie favorizată de sporirea cu 34% – pe o bază săptămânală – a consumului în sectorul casnic/comercial, determinată de răcirea considerabilă a vremii pe Coasta de nord-est a SUA.

III. PRODUSE PETROLIERE

Benzina

Preţul benzinei Eurograde, cu CO 95, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri, a continuat să înregistreze un declin moderat, de 3,03% , la o medie săptămânală de 946,80 $/tonă.

Declinul preţurilor a survenit, în principal, ca urmare a reducerii activităţii economice şi a blocării căilor logistice de aprovizionare în SUA, din cauza uraganului Sandy care a afectat Coasta de Est, precum şi a restrângerii activităţii tranzacţionale în Europa, în aşteptarea unei evaluări exacte a impactului fenomenului menţionat, asupra pieţei petroliere.

Un alt factor care a sporit presiunea negativă asupra preţului benzinei l-a constituit cererea, mai slabă decât de obicei, pe piaţa spot din Mediterana, deoarece rafinăria Skikda (Algeria) şi-a reluat activitatea după o lungă perioadă de întrerupere pentru revizii tehnice, ceea ce a avut ca efect sporirea considerabilă a ofertei de nafta-materia  primă de bază utilizată pentru producerea benzinei.

Nafta

În ciuda unei pieţe trenante a benzinei, creşterea preţurilor propanului a favorizat nafta, deoarece cele două materii prime pot fi intersubstituite în sectorul petrochimic, iar nafta s-a dovedit cea mai competitivă opţiune, în condiţiile în care ecartul dintre preţul propanului şi cel al naftei este de 108 $/tonă. Creşterea preţului propanului a constituit rezultatul unei combinaţii între o serie de probleme de aprovizonare, inclusiv, lipsa de ţitei din Iran, din cauza sancţiunilor UE şi a stocurilor reduse, din cauza situaţiei de backwardation accentuat (care dezavanjează menţinerea de stocuri).

Preţul naftei a fost susţinut  de cererea puternică din partea Asiei, în mod special a Japoniei, care a a avut o contribuţie remarcabilă în absorbţia excedentului de produs din Europa, inclusiv zona Mediteranei şi SUA.

Comercianţii au afirmat că problemele de aprovizonare din SUA sunt remediabile pe termen scurt, astfel încât nu va trebui să apeleze la importuri sporite din Europa de vest. Pe de altă parte, lucrările masive de întreţinere la rafinăriile din Europa au menţinut producţia la un nivel relativ scăzut, iar stocurile la un nivel cu mult sub norma sezonieră, dar cererea slabă în Europa a menţinut sub control profiturile la producţia de benzină.

Deşi operaţiunile de revizii sunt în mare parte terminate, nivelul actual scăzut al profiturilor i-ar putea determina pe rafinori să menţină producţia în continuare la cote scăzute. Pe de altă parte, stocurile europene la Rotterdam au crescut de la 517.000 tone la 598.000 tone, ca urmare a unor achiziţii din Franţa, Rusia, Suedia, Turcia şi Anglia.

Motorina

Preţul motorinei cu 0,1% sulf, pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri a scăzut cu 1,20%, la o medie săptămânală de 966,40 $/tonă, în timp ce preţul la diesel, utilizat de regulă ca şi carburant auto, a pierdut 1,50%, atingând o valoare medie de 997,80 $/tonă.

Factorii care au favorizat declinul preţurilor au fost următorii:

– “restrângerea” cererii din partea SUA, ca urmare a uraganului devastator Sandy, care ar putea avea ca efect redirijarea unor cantităţi  de diesel din SUA pentru export în Europa; se pare că furtuna a avut impact, în primul rând, asupra cererii, deoarece a lovit zone dens populate, unde a cauzat distrugerea locuinţelor şi a întreprinderilor, aceasta în condiţiile în care majoritatea rafinăriilor din regiune şi-au reluat aproape imediat activitatea;

– reluarea, în circa 2 săptămâni, a activităţii rafinăriei de la Pernis-Olanda, aparţinând companiei Royal Dutch Shell. Cea mai mare rafinărie din  Europa a fost supusă lucrărilor de întreţinere la sfârşitul  lunii septembrie;

– oferta sporită de diesel din partea  Turciei, în vederea vânzării pe piaţa spot a Italiei, din  Mediterana, care a contribuit la sporirea excedentului pe piaţa deja deprimată din sudul Europei, ca urmare a perspectivelor economice sumbre;

– preţurile încă mari ale distilatelor medii, care fac neprofitabilă acumularea de stocuri.

Păcura

Preţul păcurii cu 3,5% sulf pe piaţa spot din nord-vestul Europei, CIF cargouri a scăzut cu 2,16%, la o medie de 579,80 $/tonă, sub influenţa declinului preţului ţiţeiului şi a cererii locale reduse. Preţul păcurii cu 1% sulf a beneficiat de o primă de 27 $/tonă, sensibil diminuată în raport cu săptămânile precedente, din cauza reducerii achiziţiilor cumparătorilor din Asia.

Evoluţia grafică a preţurilor Ţiţeiului şi Produselor Petroliere

 petroliere5noe2012

Sursa: Baza de date I.E.M.