China – creştere economică sub aşteptări în trimestrul I şi măsuri de stabilizare

Autor: Sarmiza PENCEA

Publicarea în primele luni ale anului curent a unor date macroeconomice nefavorabile (nivelul exportului, importului, producţiei industriale, evoluţia pieţei imobiliare, etc.) şi amplificarea tensiunilor pe piaţa financiară internă (înregistrarea primei situaţii de incapacitate de plată la obligaţiuni interne, apariţia unei serii de mici falimente[1], creşterea volumului creditelor neperformante, a volumului operaţiunilor tip shadow banking,  etc.) au alimentat îngrijorarea analiştilor cu privire la stabilitatea economiei chineze şi capacitatea acesteia de a menţine o rată suficient de înaltă a creşterii PIB în trimestrul întâi şi pe ansamblul anului 2014.

Cu toate că, în China ţintele de creştere economică au fost întotdeauna atinse şi nu rareori depăşite substanţial, iar ţinta de 7,5% pentru 2014 a fost menţinută la nivelul fixat şi depăşit în 2013, în ultima vreme tot mai multe voci au pus serios la îndoială posibilitatea atingerii acestei ţinte. Prognozele au avansat ritmuri de creştere economică inferioare celor ţintite, iar în comentariile curente a revenit insistent tema riscului unei “aterizări dure” (de ex. Christine Lagarde, apr. 2014). În martie, ministrul chinez de finanţe, Lou Jiwei, a afirmat că o rată de 7,2% – 7,3% poate fi considerată ca îndeplinind obiectivul de creştere pentru 2014, iar adjunctul său, Zhu Guangyao, a declarat la reuniunea de „primăvară” a FMI si BIRD: “Prioritatea noastră principală este restructurarea. Ne confruntăm cu o încetinire a creşterii economice. Dar, ca să fiu foarte sincer, cred că pe plan extern neliniştea în legătură cu această încetinire este mult mai mare decât a noastră, la intern.”[2] De asemenea, premierul Li Keqiang însuşi a sugerat recent că, prioritatea guvernului fiind reforma, pot fi acceptabile unele fluctuaţii ale ratei creşterii economice, care nu afectează substanţial crearea de noi locuri de muncă, guvernul nefiind dispus să recurgă la măsuri de stimulare doar ca să realizeze ţinta de 7,5%.[3] Această afirmaţie întăreşte o altă declaraţie a sa din toamna anului trecut, când a susţinut că şi la o rată de creştere a PIB de 7,2% încă s-ar putea îndeplini obiectivele anuale ale Chinei privind crearea de noi locuri de muncă [4] (10 milioane de noi locuri de muncă, în 2014).

Recentul anunţ oficial al Biroului Naţional de Statistică privind evoluţiile economice din trimestrul întâi 2014, a disipat însă în mare parte îngrijorările din plan extern, întrucât rata de 7,4% a creşterii economice realizată în această perioadă, deşi se situează sub nivelul trimestrului patru din 2013 (7,7%) şi sub nivelul atins în ultimele cinci trimestre anterioare, se află, totuşi, peste nivelul aşteptărilor generale şi al celor mai multe dintre prognoze. Totodată, nu este mai puţin adevărat faptul că, în primul trimestru din acest an creşterea PIB este de regulă mai lentă, existând bune premise ca, inclusiv pe fondul implementării măsurilor de reformă, creşterea din următoarele trimestre să fie mai accelerată. Pe de altă parte, nu trebuie să uităm totuşi că, deşi mai lentă decât în trecut, ritmul creşterii economice din China rămâne unul dintre cel mai înalt din economia mondială, depăşind performanţele multor altor economii şi jucând, în continuare, rolul de propulsor al creşterii globale.

Potrivit analiştilor, datele pentru primul trimestru al anului curent dau încrederea că se întrevăd semnele de început ale re-echilibrării creşterii economiei chineze: în timp ce industria grea a dat semne de slăbiciune, sectorul serviciilor s-a comportat mai bine decât în mod obişnuit, iar, ca reflectare a consumului, vânzările cu amănuntul au crescut uşor peste aşteptări, în timp ce investiţiile în fonduri fixe s-au majorat sub expectaţiile pieţei (cu 17,6%, faţă de 18,1%).[5]

În opinia liderilor săi, China trebuie să-şi menţină ritmul creşterii economice în limite rezonabile, implementând simultan reforme structurale profunde şi ţinând sub control pieţele financiare. Obţinerea echilibrului între aceste trei deziderate este esenţială, dar deloc simplu de realizat, întrucât reformele structurale încetinesc creşterea, pe când stimularea acesteia astfel încât să fie creat necesarul de noi locuri de muncă poate frâna restructurarea şi poate genera riscuri financiare.

Urmărind atingerea acestui triplu obiectiv şi evitarea oricăror fluctuaţii de amploare, guvernul chinez a decis în primele zile ale lunii aprilie să impiedice o continuare a declinului ritmului creşterii economice, printr-un set de măsuri care pot răspunde, atât nevoii de creare a noi locuri de muncă, cât şi cerinţelor de reformă şi re-echilibrarea economică. Este vorba atât de măsuri fiscale, ca de pildă reducerea impozitelor pentru firmele mici, cât şi de grăbirea unor investiţii cu impact social şi de echilibrare a dezvoltării regionale: investiţii în infrastructura feroviară, pentru zonele mai sărace ale ţării şi în modernizarea spaţiilor locative, pentru familiile cu venituri mici.

Spre deosebire de programele anterioare de stimulare, implementate in China după izbucnirea crizei globale, acest mini-program este finanţat în mod diferit, prin crearea unui fond anual special, de 200-300 miliarde yuani (circa 32,2 miliarde dolari) pentru investiţii in transportul feroviar, care va fi deschis investitorilor privaţi, precum şi prin emisiuni de obligaţiuni (în valoare de 150 miliarde yuani) de către China Development Bank[6]. Asemenea decizii vizează o stabilizare pe termen scurt, prin măsuri care pot spori calitatea creşterii, fără să producă riscuri financiare viitoare şi urmăresc, totodată, să câştige timp pentru implementarea reformelor de amploare care vor urma.

1 Harjani, A. – China GDP puts to rest worst fears over economy, 16.04.2014 Harjani, A. – China GDP puts to rest worst fears over economy, 16.04.2014

2 Arnold, W. – Chinese Finance Official: Please Excuse Us While We Renovate Our Economy”, Wall Street Journal 12.04.2014 Arnold, W. – Chinese Finance Official: Please Excuse Us While We Renovate Our Economy”, Wall Street Journal 12.04.2014

3 Li Keqiang – The Annual Gathering of Business and Political Leaders in China, April, 2014 Li Keqiang – The Annual Gathering of Business and Political Leaders in China, April, 2014

4 Silk, Richard – China Braces to Miss Target for growth, Wall Street Journal, April 11, 2014 Silk, Richard – China Braces to Miss Target for growth, Wall Street Journal, April 11, 2014

5 Gomes, Joao – Is America giving up?, www.cnbc.com , 17.04.2014 Gomes, Joao – Is America giving up?, www.cnbc.com , 17.04.2014

6 Reuters – China takes first step to steady economic growth, 2.04.2014 Reuters – China takes first step to steady economic growth, 2.04.2014