Cipru: succintă analiză a factorilor care au condus la actuala criză economico-financiară

Dr. Iulia Monica Oehler-Şincai

Criza financiară şi economică mondială şi recesiunea în „W” a economiei cipriote

Înainte de a deveni membră a Zonei Euro (ianuarie 2008), Republica Cipru prezenta, în plan statistic, o situaţie economică „impecabilă” [1] în 2007, înregistra un excedent bugetar de 3,5% din PIB şi o datorie publică de 59% din PIB.

Pe fondul crizei financiare şi economice mondiale [2], economia cipriotă a intrat în recesiune în 2009 (ritm al PIB de -1,9% potrivit datelor FMI), astfel luând sfârşit un ciclu de 35 de ani de creştere economică neîntreruptă. După o redresare uşoară în 2010-2011 (ritmuri ale PIB de +1,3% şi, respectiv, +0,5%), a urmat reintrarea în recesiune în 2012 (ritm al PIB de -2,4%, recesiune în formă de „W”).

Graficul 1: Evoluţia PIB al Republicii Cipru în perioada 1980-2012

(ritm anual de creştere, în termeni reali, în %)

imagine1_cipru

Sursa: Grafic elaborat de autor pe baza datelor Fondului Monetar Internaţional, World Economic Outlook Database, Aprilie 2013.

Începând din 2009, pe fondul crizei financiare şi economice mondiale, bugetul cipriot a redevenit deficitar, iar datoria publică raportată la PIB s-a înscris pe o pantă ascendentă. La nivelul anului 2012, datele FMI cu privire la Cipru indicau un deficit bugetar de peste 5% din PIB şi o datorie publică de peste 86% din PIB.

Graficul 2: Cipru – Evoluţia datoriei publice şi a deficitului bugetar în perioada 1995-2012 (în procente din PIB)

imagine2_cipru

Sursa: Grafic elaborat de autor pe baza datelor Fondului Monetar Internaţional, World Economic Outlook Database, Aprilie 2013.

Nivelul datoriei sectorului privat (sectorul gospodăriilor şi companiile din sectorul non-financiar) ca pondere în PIB al Republicii Cipru se numără printre cele mai ridicate, atât la nivelul Zonei Euro, cât şi al UE-27.

Graficul 3: Nivelul datoriei sectorului privat (sectorul gospodăriilor şi companiile din sectorul non-financiar) în UE la nivelul anului 2011 şi în Cipru în perioada 2001-2011 (% în PIB)

imagine3_cipruimagine_4_cipru

Sursa: Grafic elaborat de autor pe baza datelor Eurostat, Tabloul de bord privind dezechilibrele macroeconomice, 1.11.2012.

Totodată, începând din 2009, rata şomajului este în creştere în Cipru şi a depăşit în 2012 nivelul de 12% din populaţia activă.

Graficul 4: Evoluţia ratei şomajului în Cipru în perioada 1982-2012

(în % din populaţia activă)

imagine_5_cipru

Sursa: Grafic elaborat de autor pe baza datelor Fondului Monetar Internaţional, World Economic Outlook Database, Aprilie 2013.

Anul 2011 a fost unul extrem de dificil pentru economia cipriotă, aceasta începând să manifeste o serie de slăbiciuni. Printre acestea s-au numărat gradul ridicat de expunere a băncilor cipriote pe Grecia (prin intermediul obligaţiunilor guvernamentale) şi progresul lent înregistrat în planul reformelor structurale şi fiscale. Nu trebuie trecute cu vederea pachetele de austeritate adoptate în 2011 de autorităţile cipriote şi mişcările de protest care le-au însoţit.

Însă, în afara acestora, în data de 11 iulie 2011, cea mai mare centrală electrică a ţării (Vassilikos, din sudul ţării) a fost distrusă în urma unor explozii survenite la principala bază navală a armatei cipriote, situată în apropiere [3]. În afara costurilor aferente distrugerii centralei, un efect imediat a fost acela al majorării preţului la energie electrică – deja situat la niveluri cu mult peste media comunitară.

La toate acestea s-a adăugat retrogradarea Republicii Cipru şi a principalelor bănci cipriote de către agenţiile de rating Moody’s, Fitch şi Standard&Poor’s. În septembrie 2011, ratele dobânzilor la obligaţiunile guvernamentale cipriote cu scadenţa la 5 şi, respectiv, 10 ani, depăşiseră 15% şi, respectiv, 12%. Accesul Ciprului pe piaţa internaţională a obligaţiunilor a fost, practic, blocat. În decembrie 2011, Ciprul a reuşit să încheie un acord de împrumut în valoare de 2,5 miliarde euro cu Rusia, cu scadenţa la cinci ani şi o rată a dobânzii de 4,5%.

După cum se ştie, Ciprul este un centru offshore preferat de „marile afaceri” ruseşti. Principala motivaţie este dată de statutul de „paradis fiscal” deţinut de micul stat insular din Marea Mediterană, coroborat cu uşurinţa dobândirii cetăţeniei cipriote (deci comunitare) şi a deschiderii de firme (Reuters) [4].

În pofida reformei fiscale din 2002 şi a noului sistem fiscal intrat în vigoare la 1 ianuarie 2003, Ciprul a continuat să deţină mult râvnitul statut de „paradis fiscal”. Printre factorii care i-au asigurat această poziţie se numără: nivelurile încă scăzute ale impozitului pe profit (de numai 10%) şi ale TVA şi absenţei unui control riguros al circulaţiei capitalului. Totodată, investitorii străini din afara UE au fost atraşi şi de posibilitatea dobândirii rapide a cetăţeniei cipriote (deci comunitare).

Tabelul 1: Nivelurile TVA în Cipru după adoptarea legislaţiei cu privire la TVA în 1992

Data/perioada 

TVA standard 

Nivel redus 1  

Nivel redus 2 

01/07/1992 – 30/09/1993

5%

01/10/1993 – 30/06/2000

8%

01/07/2000 – 30/06/2002

10%

5%

01/07/2002 – 31/12/2002

13%

5%

01/01/2003 – 31/07/2005

15%

5%

01/08/2005 – 29/02/2012

15%

5%

8%

01/03/2012 – 13/01/2013

17%

5%

8%

14/01/2013 – 12/01/2014

18%

5%

8%

din 13/01/2014

19%

5%

9%

Sursa: http://www.mof.gov.cy/mof/vat/VAT.nsf/DMLrates_en/DMLrates_en?OpenDocument.

Trebuie adăugat că, în pofida dimensiunilor reduse ale economiei sale, Ciprul are un sector bancar cu active ce reprezintă, valoric, 750% din PIB al său (şi chiar peste 800% din PIB în 2010-2011) – un nivel mai mult decât dublul mediei Zonei euro (The Economist) [5].

Totodată, Ciprul reprezintă principala sursă de ISD îndreptate către Rusia – cea mai mare parte a acestora fiind, de fapt, de provenienţă rusească (Reuters). Astfel se explică de ce, în decembrie 2011, a fost încheiat acordul de împrumut între Rusia şi Cipru.

Momentul când, practic, s-a prefigurat soarta Ciprului a fost summitul Zonei Euro din 26-27 octombrie 2011 de la Bruxelles. Atunci s-a decis că datoria Greciei va fi redusă cu 100 de miliarde de euro prin renunţarea de către bănci la aproximativ 50% din creanţele lor. Efectele s-au repercutat asupra Ciprului succesiv. La nivelul anului 2011, Banca Populară Laiki a pierdut 2,5 miliarde euro, iar Banca Ciprului 1 miliard euro, prin contagiunea financiară transmisă prin canalul obligaţiunilor guvernamentale.

Se poate concluziona că sectorul bancar supradimensionat şi contagiunea financiară dinspre Grecia, în strânsă legătură cu reverberaţiile crizei financiare şi economice mondiale au pregătit reintrarea în recesiune a economiei cipriote în 2012.

Ce a urmat în 2012?

Sistemul bancar cipriot a fost puternic afectat de criza datoriei din Grecia şi restructurarea „voluntară” a datoriei acesteia. În data de 25 iunie 2012 – cu aproape o săptămână înainte de preluarea preşedinţiei prin rotaţie a UE (la 1 iulie 2012) –, preşedintele cipriot de atunci, Dimitris Christofias a anunţat autorităţile comunitare că intenţionează să apeleze la asistenţă financiară internaţională [6].

La acea vreme, guvernul cipriot estima că are nevoie de 3-4 miliarde euro din fondul de salvare a Zonei Euro pentru a furniza lichiditate sistemului bancar, puternic afectat de evoluţia din Grecia. În schimb, experţii comunitari apreciau că Ciprul ar avea nevoie de cel puţin 10 miliarde euro.

Guvernul cipriot încercase zadarnic de mai multe săptămâni să obţină fonduri pentru recapitalizarea băncii Laiki, a doua ca mărime a ţării, după pierderile substanţiale cauzate de restructurarea datoriei Greciei din martie 2012 (The Economist). A fost tatonat şi terenul în vederea obţinerii unui al doilea împrumut de la guvernul rus.

În noiembrie 2012, autorităţile cipriote au declarat că suma necesară pentru a evita intrarea în colaps se ridică la cel puţin 17 miliarde euro. Din aceasta, o sumă de aproximativ 6,1 miliarde euro era necesară pentru achitarea datoriilor externe scadente, iar restul pentru recapitalizarea băncilor cipriote. În decembrie 2012, a fost elaborat un proiect de memorandum de înţelegere între autorităţile cipriote şi troica formată din BCE, Comisia Europeană şi FMI. Condiţiile dure asociate acestui memorandum (noi măsuri de austeritate, majorarea taxelor şi impozitelor) au împiedicat ajungerea la un acord. În absenţa unui acord cu troica instituţională, la sfârşitul anului 2012, guvernul a fost nevoit să apeleze la un împrumut în valoare de 250 milioane euro din fondurile de pensii ale companiilor de stat, pentru plata salariilor funcţionarilor publici (Spiegel International, EUObserver, RiaNovosti).

Alte ameninţări pentru economia cipriotă

Deşi cu cea mai mică valoare în rândul ţărilor GIPCS [7], pachetul actual de „salvare” [8] prevăzut pentru Cipru reprezintă circa 57% din PIB (10 miliarde euro / 17,5 miliarde euro) [9], prag inferior comparativ cu Grecia (67% din PIB în 2012), însă mai ridicat decât în cazul Irlandei, Portugaliei şi Spaniei. Ţinând cont de nivelul acestuia, estimăm că datoria publică a Ciprului se va ridica pe ansamblul anului 2013 la 146-160% din PIB. În opinia experţilor troicii finanţatorilor internaţionali, Ciprul va trebui să reducă nivelul datoriei publice până la 100% din PIB până în 2020.

Graficul 5: Pachetele de „salvare” prevăzute pentru Cipru, Grecia, Irlanda, Portugalia şi Spania (în procente din PIB nominal şi, respectiv, în miliarde euro)

imagine_6_cipruimagine7_cipru

Surse: Grafic elaborat de autor pe baza datelor Eurostat 2012a şi 2012b.

În urma „cutremurului bancar din Cipru”, pe fondul unei posibile „fugi de capital” (chiar şi în prezenţa unor măsuri de control riguros al acestuia) şi pierderii statutului de paradis fiscal, al creşterii ratei şomajului şi sporirii riscurilor de nerambursare a creditelor de către sectorul privat şi altor riscuri asociate, specialiştii Comisiei Europene avansează prognoze descurajante privind economia Ciprului: scăderi ale PIB în termeni reali de 3,5% în 2013 şi 1,3% în 2014 şi reduceri absolute ale volumului investiţiilor productive cu 23,7% în 2013 şi 11,6% în 2014.


[1] The Economist, Cyprus and the euro – Aphrodite’s indebted island, 26.01.2013 şi The Economist, The Cypriot bail-out, A fifth bitter lemon, 30.06.2012.

[2] Prin diminuarea cererii externe, scăderea nivelului investiţiilor, îngreunarea accesului la credite, cu impact direct asupra cererii interne.

[3] Potrivit declaraţiilor de presă, exploziile de la baza navală cipriotă au fost cauzate de un incendiu izbucnit la un depozit de arme (de provenienţă iraniană, confiscate în 2009 de pe o navă sub pavilion cipriot). Încercările guvernului de a beneficia de finanţare prin Fondul de solidaritate al UE au eşuat, deoarece explozia nu a fost generată de cauze naturale. Costurile totale au fost estimate la 300-350 milioane euro. (http://m.cyprus-mail.com/features/mari-small-miracle-price/20120708)

[4] A se consulta şi: Deloitte, Cyprus Highlights 2012.

http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Global/Local%20Assets/Documents/Tax/Taxation%20and%20Investment%20Guides/2012/dttl_tax_highlight_2012_Cyprus.pdf

[5] În 24 de state membre ale UE, valoarea totală a activelor băncilor din aceste ţări raportată la PIB depăşeşte 100% (în România, Slovacia şi Polonia acest raport fiind uşor inferior nivelului de 100%). Ţări precum Luxemburg, Malta, Irlanda, Cipru, Marea Britanie, Danemarca, Franţa, Olanda înregistrează o valoare a activelor bancare raportată la PIB superioară mediei comunitare, de circa 370%. La rândul său, Belgia se numără încă printre ţările cu un nivel ridicat al valorii activelor bancare raportată la PIB, în pofida diminuării dimensiunilor sistemului său bancar pe fondul crizei financiare şi economice mondiale, de la 400% la finele anului 2007 la sub 330% la sfârşitul anului 2011. Guvernul belgian a recurs la sprijinirea masivă a trei mari bănci, prin injecţii de capital şi garanţii guvernamentale, urmate de restructurarea sistemului bancar. A se consulta: European Banking Federation, European Banking Sector – Facts and Figures 2012, disponibil on-line la: http://www.ebf-fbe.eu/uploads/FF2012.pdf şihttp://www.umar.gov.si/fileadmin/user_upload/publikacije/pr/2012/apor_12.pdf.

[6] Trebuie subliniat că, tot în data de 25 iunie 2012, guvernul spaniol a solicitat în mod oficial suma de 100 miliarde euro pentru salvarea sistemului său bancar, numărul statelor din Zona euro care au apelat la ajutor de urgenţă ridicându-se la cinci din 17.

[7] Cele cinci ţări (Grecia, Irlanda, Portugalia, Cipru, Spania), care au apelat până în prezent la ajutor financiar extern.

[8] Notă: Ghilimelele care însoţesc termenul de „salvare” a Ciprului ne aparţin.

[9] Acest nivel poate fi chiar mai ridicat, în condiţiile unei scăderi abrupte a PIB-ului Ciprului, de 10% în 2013 şi 8% în 2014.

 

Surse:

BBC (2013a), Cyprus capital controls ‘may last a month’, 28.03.2013.

BBC (2013b), Cyprus bailout: Deal reached in Eurogroup talks, 25.03.2013.

BBC (2013c), Q&A: Cyprus deal, 26.03.2013.

The Economist (2013), Cyprus and the euro – Aphrodite’s indebted island, 26.01.2013.

The Economist (2012), The Cypriot bail-out, A fifth bitter lemon, 30.06.2012.

EUObserver (2012), Cyprus bailout delayed amid debt restructuring reports, 20.12.2012.

Eurogroup Statement on Cyprus, declaraţie disponibilă on-line:

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ecofin/136487.pdf.

European Commission (2013), European Economic Forecast Winter 2013, European Economy 1/2013.

European Commission (2012), Press release, State aid: crisis-related aid aside, Scoreboard shows continued trend towards less and better targeted aid, 21.12.2012, disponibilă on-line la:

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1444_en.htm.

European Banking Federation (2012), European Banking Sector – Facts and Figures 2012, disponibil on-line la: http://www.ebf-fbe.eu/uploads/FF2012.pdf.

Eurostat (2012a), Indicators of the Macroeconomic Imbalance Procedure (MIP) Scoreboard, bază de date disponibilă la:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/excessive_imbalance_procedure/imbalance_scoreboard

Eurostat (2012b), GDP at market prices, bază de date disponibilă on-line:

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=nama_gdp_c&lang=en.

Financial Times (2013), Cypriot bank deposits tapped as part of €10bn eurozone bailout, 16.03.2013.

Financial Times (2011), Cyprus nears €2.5bn Russian loan deal, 14.09.2011.

New York Times (2012), Greek Crisis Leaves Cyprus Mired in Debt, 11.04.2012.

IMF (2013), World Economic Outlook Database, April 2013.

Reuters (2013a), After Cyprus, eurozone faces tough bank regime – Eurogroup head, 25.03.2013.

Reuters (2013b), Big Russian money out of Cyprus; crisis endangers flows, 22.03.2013.

Reuters (2013c), Russia wants future involvement on Cyprus after „dangerous” levy, 18.03.2013.

RiaNovosti (2013), Cyprus Close to Bailout Deal with International Creditors, 22.11.2013.

Spiegel Online Wirtschaft (2013), Erzbischof Chrysostomos: Zyprisches Kirchenoberhaupt fordert Euro-Austritt, 23.03.2013.

Spiegel Online International (2012a), ‘Much Worse than Greece’: IMF Demands Partial Default for Cyprus, 20.12.2012

Spiegel Online International (2012b), De Facto Loss of Sovereignty: Cyprus Makes Big Concessions for Bailout, 10.12.2012.

Süddeutsche Zeitung (2013a), Russlands großer Bluff, 27.03.2013.

Süddeutsche Zeitung (2013b), Zyperns Banken bleiben zu, 26.03.2013.

Süddeutsche Zeitung (2013c), Was der Deal für Zypern bedeutet, 25.03.2013.

Süddeutsche Zeitung (2013d), Zypern im Sturzflug, 25.03.2013.

Süddeutsche Zeitung (2013e), Zypern benötigt mehr Geld als veranschlagt, 24.03.2013.

Ziarul Financiar (2013), Bogdan Cojocaru, Decizie finală a zonei euro în salvarea Ciprului: depozitele bancare nu mai sunt sigure în Europa şi băncile nu mai pot fi considerate prea mari pentru a fi lăsate să se prăbuşească, 26.03.2013.