AUTOR: Drd. Cristina BÂLGĂR
În conformitate cu opinia unanimă a analiştilor economici internaţionali [1], comparativ cu efectele negative de amploare cauzate de criza economico-financiară globală şi reducerea fără precedent a cererii mondiale, care au afectat profund economia germană (al cărei model de dezvoltare este orientat preponderent către export), impactul recesiunii din Zona euro asupra celei mai mari economii europene a fost unul relativ moderat. Potrivit aceloraşi experţi, din analiza fluxurilor comerciale pe regiuni rezultă faptul că firmele germane au redirecţionat recent exporturile lor spre pieţele mai dinamice din ţările emergente, în special spre cele asiatice, în defavoarea partenerilor săi tradiţionali – statele euroregiunii.
Deşi, în previziunile iniţiale cu privire la evoluţia comerţului exterior al Germaniei pe ansamblul anului 2012, specialiştii comunitari [2] estimau perspective considerabil mai reduse de export comparativ cu anul anterior (un ritm anual de creştere de 3,9%, faţă de 7,8% în 2011), ca urmare a încetinirii ritmului de creştere economică şi a reducerii cererii interne în Zona euro (care, în mod tradiţional, recepta circa 40% din exporturile germane), evoluţia afişată în anul precedent (Tabelul 1 şi 2) indică faptul că acest indicator a marcat un nou record, continuând să deţină o contribuţie majoră în formarea PIB. În consecinţă, potrivit datelor recent publicate de către Oficiul Federal de Statistică (Destatis)[3], ca şi în anii precedenţi, şi în 2012, Germania continuă să menţină unul dintre cele mai ridicate grade de deschidere economică [4] la nivel mondial, înregistrând un volum valoric total al exporturilor de circa 1.097 miliarde euro şi un excedent comercial de 188 miliarde euro (cu circa 30 miliarde euro peste excedentul semnalat la nivelul anului 2011). Prin urmare, potrivit datelor preliminare, exporturile germane s-au majorat cu circa 3,4%, iar importurile cu 0,7% faţă de nivelul record cu care s-a încheiat anul 2011.
Aşa după cum o relevă analiza fluxurilor regionale de export, deşi exporturile nete având ca destinaţie Zona euro au înregistrat o reducere de circa 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, ca urmare a diminuării cererii interne din regiune sub impactul programelor de austeritate şi ajustărilor structurale aplicate, aceasta diminuare fost contrabalansată de redirecţionarea fluxurilor de bunuri şi servicii către alte regiuni, în special spre SUA şi economiile emergente din Asia.
În conformitate cu datele statistice recent publicate (Tabelul 2), valoarea exporturilor direcţionate către statele membre UE a atins circa 625 miliarde euro (ceea ce reprezintă o reducere de 0,3% faţă de 2011), în vreme ce importurile de provenienţă comunitară s-au cifrat la aproximativ 577 miliarde euro (respectiv, o majorare de 0,9% faţă de anul precedent). Volumul valoric al exporturilor având ca destinaţie Zona euro a atins circa 412 miliarde euro ( în scădere cu 2,1% comparativ cu 2011), în timp ţările din afara Uniunii (ţări terţe) au receptat bunuri şi servicii de circa 470 miliarde euro (ceea ce semnifică o creştere de circa 8,8% faţă de 2011).
De asemenea, potrivit datelor publicate la sfârşitul anului trecut de către departamentului de analiză şi cercetare [5] al uneia dintre cele mai prestigioase bănci din Germania – Deutsche Bank – în primele 11 luni ale anului 2012, livrările totale de bunuri şi servicii având ca destinaţie SUA au cunoscut o majorare de 21%, faţă de anul anterior, cuantificând circa 35% din totalul exporturilor federale (în comparaţie cu 7%, cât au înregistrat în 2011).
În ceea ce priveşte continentul asiatic, cu care, în mod tradiţional relaţiile comerciale ale Germaniei s-au caracterizat prin excedente în favoarea Asiei, regiunea a absorbit o cotă de 35% din fluxurile comerciale totale (faţă de o cotă de circa 16% în 2011), din care numai China a receptat aproximativ 9%.
De asemenea, în structura exporturilor către SUA au fost predominante produsele industriei prelucrătoare, cu o valoare adăugată ridicată: automobile şi părţi componente pentru autovehicule (38%%), produsele industriei farmaceutice (21%), instalaţii mecanice (15%). În ceea ce priveşte China, exporturile industriei auto au înregistrat contribuţii remarcabile (de circa 90%), compensând, astfel, pierderile semnalate în alte sectoare.
Tabelul 1: Evoluţia volumului valoric al comerţului cu bunuri şi servicii al Germaniei, în perioada 2011 – 2012 (în miliarde euro)
| 2012 | 2011 | |||
Nov. | Dec. | Ian. – Dec. | Dec. | Ian. – Dec. | |
Exporturi | 94,0 | 79,0 | 1.097,4 | 84,8 | 1.061,2 |
Importuri | 77,1 | 67,0 | 909,2 | 72,3 | 902,5 |
Sold balanţă comercială | 16,9 | 12,0 | 188,2 | 12,5 | 158,7 |
Sursa: Oficiul Federal de Statistică – Destatis (2013), date preliminare;
Notă: exporturile sunt prezentate la valoarea f.o.b. („free on board’), iar importurile la valoarea c.i.f. („cost insurance freight”);
Tabelul 2: Evoluţia comerţului german cu bunuri şi servicii pe grupuri de ţări, în perioada 2011 – 2012 (în miliarde euro şi %)
| (Miliarde euro) | Modificări procentuale, (%) faţă de: | ||
Dec. 2012 | Ian.- Dec. 2012 | Dec. 2011 | Ian. – Dec. 2011 | |
Total export | 79,0 | 1.097,4 | -6,9 | 3,4 |
| ||||
Ţări membre UE, din care: | 44,2 | 625,7 | -6,4 | -0,3 |
– membre Zona euro | 29,3 | 411,9 | -7,3 | -2,1 |
– non-membre Zona euro | 14,9 | 213,8 | -4,5 | 3,3 |
Alte ţări | 34,8 | 471,7 | -7,5 | 8,8 |
| ||||
Total import | 67,0 | 909,2 | -7,3 | 0,7 |
| ||||
Ţări membre UE, din care: | 42,6 | 577,1 | -7,1 | 0,9 |
– membre Zona euro | 29,9 | 404,2 | -6,8 | 0,7 |
– non-membre Zona euro | 12,8 | 172,9 | -7,9 | 1,4 |
Alte ţări | 24,4 | 332,1 | -7,6 | 0,4 |
Sursa: Oficiul Federal de Statistică – Destatis (2013), date preliminare;
Notă: exporturile sunt prezentate la valoarea f.o.b. („free on board’), iar importurile la valoarea c.i.f. („cost insurance freight”);
[1] N. Jannsen, S. Kooth (2012), German Trade Performance in Time of Slumping Euro Area Markets, Intereconomics – Review of European Economic Policy, Vol. 47, Issue 6, November/December 2012.
[2] European Commission, European Economic Forecast Autumn 2012, 7 November 2012, Brussels.
[3] Destatis Press Release 050/08.02.2013,
[4] Gradul de deschidere economică al unei ţări se cuantifică prin ponderea pe care o deţin în PIB exporturile şi importurile de bunuri şi servicii.
[5] Deutsche Bank Research – Germany’s 2012 export growth hinges on few sectors and regions, November 2012, Frankfurt. A se consulta şi: http://www.dbresearch.com.