Noi reglementări europene privind serviciile de roaming si internet

Autor: Dr. Ecaterina STĂNCULESCU

În septembrie 2013, Comisia Europeană a prezentat propunerea ei pentru o Piaţă Unică a Telecomunicaţiilor (“continentul conectat”)[1] . Parlamentul european a votat proiectul de legislaţie în aprilie 2014[2]. Consiliul European a primit un mandat de negociere cu Parlamentul în martie 2015[3]. La data de 30 iunie 2015., Comisia a anunţat încheierea unei înţelegeri[4] între cele trei instituţii ale Uniunii Europene privind două dintre problemele pe care le ridică realizarea Pieţei Unice a Telecomunicaţiilor, şi anume renunţarea la taxele de roaming pentru telefonia mobilă pe întregul teritoriu UE, cu începere din 15 iunie 2017, şi asigurarea libertăţii internetului. Prezentăm în continuare principalele prevederi ale noii legislaţii europene referitoare la cele două domenii ale telecomunicaţiilor. După 18 luni de negocieri, în iunie 2015 Parlamentul, Consiliul şi Comisia Europeană au convenit două acorduri fundamentale privind taxele de roaming şi primele reguli UE asupra neutralităţii netului.

După 18 luni de negocieri, în iunie 2015 Parlamentul, Consiliul şi Comisia Europeană au convenit două acorduri fundamentale privind taxele de roaming şi primele reguli UE asupra neutralităţii netului.

Ca urmare a adoptării Strategiei Pieţei Unice Digitale de către Comisie la data 6 mai a.c., şefii de state şi de guverne au convenit la data de 26 iunie a.c asupra necesităţii de a întări Piaţa Unică Europeană a Telecomunicaţiilor, ca parte a Pieţei Unice Digitale[5].

Aceste măsuri vor fi completate de un ansamblu de reglementări privind telecomunicaţiile UE, care vor fi adoptate în 2016[6]. Reforma va include o coordonare mai bună la nivelul statelor membre UE. Crearea condiţiilor corespunzătoare pentru ca reţelele şi serviciile digitale să se dezvolte este un obiectiv cheie al planului Comisiei privind Piaţa Unică Digitală.

  1. Eliminarea taxelor de roaming pe teritoriul UE

 Conform Comisiei Europene, începând cu data de 15 iunie 2017 cetăţenii UE pot călători prin ţările membre plătind la convorbirile de telefonie mobilă în roaming aceleaşi taxe ca şi în ţara de origine. Aceasta înseamnă pentru cetăţenii UE sfârşitul taxelor de roaming, aşa cum le experimentează în prezent.

Reglementările prevăd, însă, sancţiuni pentru utilizarea abuzivă: de exemplu, dacă consumatorul cumpără o cartelă SIM din altă ţară UE unde preţurile naţionale sunt mai scăzute, pentru a o utiliza în ţara sa de origine sau dacă acesta locuieşte permanent în străinătate cu o subscriere în ţara de origine. Aceasta nu este o utilizare uzuală a roaming-ului aşa cum o experimentează în prezent marea majoritate a europenilor, fiind inclusă în categoria comportamente neuzuale şi denumite “roaming permanent”. Ele pot avea un impact negativ asupra preţurilor naţionale şi, în ultimă instanţă, asupra consumatorilor. De aceea, există o monitorizare privind utilizarea corectă a taxelor la convorbirile în roaming. Odată ce s-a atins limita de convorbiri impusă prin noua lege, cetăţeanul fiind în străinătate, poate interveni impunerea unei mici taxe de bază. Aceasta ar fi mult mai scăzută decât preţurile practicate în prezent (preţurile maxime cu care operatorii îi pot taxa pe consumatorii de roaming în UE) şi pare să descrească în continuare. Comisia mai lucrează încă la definitivarea detaliilor privind limitele de utilizare corectă a roamingului.

În prima jumătate a anului 2015, regimul taxelor de roaming a rămas ca şi până la 1 iulie 2014, aşa cum este stipulat în Reglementările curente de roaming din UE (0,19 euro pe minut pentru convorbiri, 0,06 euro pentru SMS şi 0,20 per MB de date, exclusiv TVA). Aceste reguli sunt încă în vigoare.

După aprilie 2016, preţurile vor fi şi mai mici: operatorii vor putea să adauge o mică sumă la preţurile naţionale, sumă de până la 0,05 euro pe minut la convorbirile efectuate, 0,02 euro per SMS şi 0,05 euro per MB de date (exclusiv TVA). Această suplimentare maximă a taxelor de roaming este de cca. 25% la valoarea curentă pentru convorbiri şi date şi de 33% pentru SMS.

De menţionat faptul că până la adoptarea noilor reglementări privind reducerea taxelor de roaming, preţurile la comunicaţiile mobile scăzuseră deja. În opinia analiştilor comunitari, noile reglementări vor fi benefice atât pentru consumatori, cât şi pentru mediul de afaceri. Dacă utilizatorii nu vor mai înregistra facturi foarte ridicate, îşi vor utiliza mai mult aparatele mobile atunci când sunt în afara ţării lor, ceea ce înseamnă oportunităţi crescute pentru operatorii online şi pentru firmele start-up în domeniu de a furniza servicii consumatorilor atunci când aceştia călătoresc în UE.

Siguranţa utilizării corecte previne, de asemenea, atunci când este necesar, utilizarea abuzivă a serviciilor de roaming, cum ar fi “roamingul permanent”, care altfel ar submina pieţele naţionale.

Noile reglementări de eliminare a tarifelor de roaming au fost introduse după o serie de măsuri preliminare pentru a face acest fenomen sustenabil. Piaţa cu ridicata a roaming-ului (preţurile pe care operatorii şi le aplică unii altora pentru utilizarea reţelelor lor) a fost analizată în profunzime de către experţii Comisiei Europene înainte de data intrării în vigoare a noilor reglementări privind serviciile de roaming.

De când autorităţile UE a început să acţioneze, adică din 2007, au scăzut semnificativ preţurile de roaming la convorbiri. În cazul SMS-urilor preţurile au scăzut cu peste 80%, iar roaming-ul privind datele mobile este acum cu peste 91% mai ieftin comparativ cu anul 2007, în timp ce volumul pieţei roaming-ului de date s-a majorat cu 630%.

Cetăţenii tot mai numeroşi care călătoresc pe teritoriul UE constituie primii beneficiari ai noilor reglementări, însă acestea vor crea, de asemenea, condiţii mai bune pentru mediul de afaceri şi pentru inovare. Noile reglementări vor promova în special utilizarea transfrontalieră a aparaturii conectate şi a serviciilor (ex. autoturismele conectate) şi va împulsiona evoluţia aparaturii mobile.

Ca şi în regimul actual al roamingului, autorităţile naţionale de reglementare vor monitoriza şi superviza adaptarea operatorilor mobili la noile reguli.

  1. Neutralitatea internetului

 Neutralitatea internetului este crucială pentru utilizatorii privaţi şi mediul de afaceri. Conceptul de neutralitate a internetului se referă la siguranţa că cetăţenii UE vor avea acces la conţinutul şi serviciile online de care au nevoie fără nicio discriminare sau interferenţă (cum ar fi blocarea sau încetinirea traficului) de către furnizorii de internet, ceea ce este foarte important pentru companiile start-up care îşi comercializează produsele sau serviciile prin intermediul internetului şi au nevoie să fie competitive prin comparaţie cu firmele mai mari. Până acum, nu au existat reguli clare privind neutralitatea internetului la nivelul UE, lăsând cea mai mare parte a europenilor fără o protecţie legală a dreptului lor de acces la un internet liber.

Unele ţări din UE au adoptat legi naţionale privind neutralitatea internetului. Totuşi, într-o Piaţă Digitală Unică nu poate fi acceptat ca 28 de state membre să aibă 28 de viziuni diferite în această problemă. Libertatea cetăţenilor UE de a accesa sau distribui conţinut de internet nu trebuie să depindă de ţara în care locuiesc. Având o reglementare comună privind neutralitatea internetului se va evita (în opinia oficialilor UE) o fragmentare ulterioară a pieţei telecomunicaţiilor în Europa.

Regulile convenite de către Comisie păstrează cu stricteţe principiul neutralităţii internetului în cadrul legislaţiei UE: nici un blocaj sau piedică la conţinutul online, la aplicaţii sau servicii. Aceasta înseamnă că vor fi cu adevărat reglementări comune pe teritoriul UE privind internetul, care vor contribui la crearea unei pieţe unice şi la eliminarea fragmentării existente în prezent.

Reglementările prevăd că:

  • fiecare cetăţean european trebuie să aibă acces la un internet neutru şi toţi furnizorii de conţinut si servicii trebuie să fie capabili să furnizeze serviciile printr-un internet liber şi de înaltă calitate;
  • orice trafic va fi tratat în mod egal. Aceasta înseamnă, de exemplu, că nu va putea exista o prioritate plătită a traficului la accesarea serviciului de internet. În acelaşi timp, tratamentul egal va permite un management rezonabil al traficului de zi cu zi, conform cu cerinţele tehnice motivate, şi care trebuie să fie independent de originea sau destinaţia traficului.

Reglementările convenite stabilesc un drept al tuturor utilizatorilor finali ai internetului (consumatori individuali şi mediu de afaceri) să acceseze şi să distribuie conţinutul, serviciile şi aplicaţiile legale, conform opţiunii proprii. Acordul permite un management de reţea eficient al furnizorilor de servicii pe internet, conform unor reguli clare şi stricte. Aceasta înseamnă că pentru consumatori nu vor exista obstacole în a accesa orice serviciu sau aplicaţie online, acum şi în viitor (când vor fi disponibile accesul la un internet mai rapid şi noi aplicaţii).

Reglementările vor permite, de asemenea, continuarea inovărilor în domeniul reţelelor şi serviciilor, definind principiile pe care se bazează relaţiile dintre serviciile de acces şi cele inovatoare ale internetului cu cerinţele de calitate specifice. Reglementările vor asigura calitatea serviciului de accesare liberă a internetului şi nu vor fi împiedicate de furnizarea serviciilor de genul IPTV (televiziunea prin internet) sau telemedicina, care împart aceeaşi infrastructură. Aceste servicii inovatoare pot fi oferite unde şi dacă există disponibilitate de capacitate pe internet.

În cadrul acordului prezent, prioritatea plătită pe internetul liber va fi interzisă. Conform acestei noi legislaţii, toţi furnizorii de conţinut şi aplicaţii vor putea fi accesaţi în mod garantat de către utilizatorii finali ai internetului liber. Acest acces ar trebui să fie independent de dorinţa sau interesul particular comercial al furnizorilor de servicii de internet. Aceşti furnizori nu vor putea să blocheze traficul în reţelele lor sau să dea prioritate unui anumit conţinut sau servicii particulare în schimbul unei taxe. Totuşi, utilizatorii finali şi furnizorii de acces la internet vor putea să aleagă diferite viteze de trafic şi volume de date, aşa cum este posibil şi în prezent.

Excepţii legate de „internetul liber” şi administrarea traficului

 Noile reglementări vor interzice orice blocare, degradare sau discriminare a traficului de către furnizorii de servicii pe internet. Această prohibiţie generală este subiectul unui număr limitat de excepţii strict definite, astfel:

  • Pentru a respecta legislaţia naţională sau comunitară relativă la legalitatea conţinutului de pe internet, legile penale, sau măsurile de implementare a acestei legislaţii, cum ar fi o decizie a autorităţilor publice sau sentinţele Curţii Europene de Justiţie (de exemplu, dacă un judecător sau poliţia au ordonat blocarea unui conţinut specific ilegal);
  • Pentru a păstra securitatea şi integritatea reţelei (de exemplu pentru a preveni utilizarea necorespunzătoare a unei reţele, a combate viruşii, malware sau a respinge atacurile asupra serviciilor);
  • Pentru a minimiza blocaje ale reţelei atunci când aceasta sunt temporare sau excepţionale, însemnând că operatorii nu pot invoca această excepţie dacă reţeaua lor este blocată în mod frecvent datorită lipsei investiţiilor sau capacităţii insuficiente.

Serviciile specializate (servicii inovatoare sau alte servicii decât cele accesibile în mod curent pe internet)

Noile reguli UE privind neutralitatea internetului garantează libertatea acestuia şi permit furnizarea serviciilor inovatoare sau specializate, cu condiţia ca acestea să nu împiedice accesul liber la internet. Este vorba despre servicii precum IPTV, videoconferinţele de înaltă definiţie sau serviciile de sănătate precum tele-chirurgia. Acestea utilizează protocolul internet şi au acelaşi acces la reţea, dar necesită o îmbunătăţire semnificativă a calităţii sau posibilitatea garantării anumitor cerinţe tehnice pentru utilizatorii lor finali, condiţii care nu pot fi asigurate nici cu cele mai mari eforturi de către internetul liber. Posibilitatea furnizării serviciilor inovative, cu o calitate superioară, este crucială pentru firmele start-up europene şi vor impulsiona inovaţia online în UE. Asemenea servicii nu trebuie vândute ca un substitut la accesul la internetul liber, ci trebuie să fie un supliment superior la acesta.

Prin furnizarea serviciilor inovatoare nu se promovează un internet cu două niveluri. Fiecare cetăţean european trebuie să aibă posibilitatea să acceseze internetul liber, iar toţi operatorii de servicii şi conţinut au obligaţia să le furnizeze serviciile lor prin intermediul unui internet liber, de calitate superioară. Dar tot mai multe servicii inovatoare, cum ar fi telemedicina sau conducerea automată a autovehiculelor, au nevoie de o anumită calitate a transmisiei ca să funcţioneze corect. Acestea şi alte servicii care pot apărea în viitor pot fi dezvoltate atât timp cât nu deteriorează disponibilitatea şi calitatea internetului liber. Este necesar ca pe viitor să existe reguli de control clare care să permită operatorilor de pe piaţă să-şi desfăşoare activitatea de o manieră sigură.

Nu se pune problema traficului rapid sau lent atât timp cât nu este permisă acordarea vreunei priorităţi bazată pe plată, ci trebuie ca toţi clienţii să aibă acces la internet, toate oportunităţile să fie sesizate şi nimeni să nu plătească pentru un serviciu care nu îi este necesar.

Taxarea zero (zero rating), sau altfel spus conectivitatea sponsorizată, este o practică comercială utilizată de anumiţi furnizori de internet, în special operatorii de telefonie mobilă, care nu contabilizează volumul datelor şi aplicaţiilor sau serviciilor, comparativ cu volumul de date lunar limitat pentru care au subscris utilizatorii.

„Zero rating” nu trebuie să blocheze, însă, conţinutul concurenţial şi trebuie să promoveze o varietate mai mare de oferte pentru utilizatori, încurajândui să utilizeze serviciile digitale. În spiritul noilor reglementări, autorităţile responsabile cu acestea trebuie, deci, să monitorizeze şi să asigure respectarea lor.

În ceea ce priveşte rolul autorităţilor naţionale de reglementare, acestea trebuie să consolideze şi să monitorizeze regulile internetului liber. Aceste autorităţi vor avea, astfel, puterea şi obligaţia să examineze practicile de management ale traficului oferit de furnizorii de servicii de internet şi efectul acestora asupra drepturilor utilizatorilor finali (consumatori şi firme) de a accesa şi distribui conţinut, aplicaţii şi servicii, la libera lor alegere. Ei trebuie să se asigure mai departe că accesarea internetului liber se va face la o calitate care reflectă progresele tehnologice şi că aceasta nu este degradată de discriminări de trafic de către furnizării de servicii de internet.

Autorităţile de reglementare sunt, de asemenea, împuternicite să stabilească calitatea minimă a cerinţelor de acces la internet oferite de către furnizorii de servicii precum şi alte măsuri potrivite şi necesare pentru a asigura servicii de bună calitate pentru toţi utilizatorii finali.

Reglementările vor obliga statele membre să stabilească prevederi legale privind penalităţile aplicabile în cazul încălcării regulilor comunitare referitoare la neutralitatea internetului. Aceste penalităţi trebuie să fie efective, proporţionale şi descurajatoare, însemnând că furnizorii care vor încălca neutralitatea internetului vor fi obligaţi să suporte sancţiuni pecuniare şi administrative.

Comisia a acordat o mare atenţie importanţei protecţiei datelor private şi personale. Acordul stabileşte explicit limitele de procesare a datelor la ceea ce este necesar şi proporţional cu atingerea obiectivelor managementului traficului, iar procesarea acestor date trebuie făcută în concordanţă cu legislaţia în vigoare în UE privind statutul privat şi protecţia datelor.

  1. Concluzii

Reglementările UE constituie cel mai cuprinzător cadru legal în domeniu din lume, protejând utilizatorii şi asigurând totodată flexibilitatea inovării în domeniu.

În ceea ce priveşte suprimarea taxelor de roaming, acest cadru de reglementare era necesar în condiţiile pieţei unice şi a liberei circulaţii a cetăţenilor UE.

În ceea ce priveşte neutralitatea internetului, reglementările garantează că cetăţenii UE au acces şi pot distribui conţinutul şi serviciile online pe care le doresc, fără nici o discriminare sau interferenţă (cum ar fi blocarea sau încetinirea), din partea furnizorilor de internet, ceea ce este, de asemenea, foarte important pentru orice companie care doreşte să-şi comercializeze produsele şi serviciile pe net. Acestea nu vor putea plăti vreo acordare de prioritate pentru conţinutul sau serviciile lor.

Managementul traficului de internet de zi cu zi trebuie să se bazeze pe cerinţe tehnice justificate şi trebuie să fie independent de originea sau destinaţia traficului.

Reglementările europene ale internetului liber sunt un set de măsuri cuprinzătoare care asigură un cadru clar si principial pentru inovare şi reguli puternice pentru abonaţii care sunt îndreptăţiţi la transparenţă privind calitatea internetului pe care îl plătesc şi la posibilitatea denunţării contractului, dacă acesta îi nemulţumeşte.

În plus, autorităţile naţionale de reglementare vor avea putere de intervenţie nu numai să acţioneze împotriva practicilor de management care distorsionează traficul, dar şi împotriva practicilor comerciale care ar impieta sau distorsiona exercitarea drepturilor utilizatorilor finali de a accesa sau distribui conţinut sau servicii.

Aceste reglementări vor face posibilă continuarea inovării în domeniul internetului şi al serviciilor oferite prin intermediul său prin definirea principiilor care guvernează relaţiile dintre serviciile de acces la internet şi serviciile inovatoare, cu cerinţe de calitate specifice

 Bibliografie

– European Commission, Commission proposes major step forward for telecoms single market, Press release, Brussels, 11 September 2013, accesibil online la http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-828_en.htm

– European Parliament, Ensure open access for internet service suppliers and ban roaming fees, say MEPs, Press release – Information society − 03-04-2014, accesibil online la http://www.europarl.europa.eu/news/en/newsroom/content/20140331IPR41232/html/Ensure-open-access-for-internet-servicesuppliers-and-ban-roaming-fees-say-MEPs

– European Council. Roaming and open internet: Council ready for talks with EP, 04/03/2015, accesibil online la http://www.consilium.europa.eu/en/press/pressreleases/2015/03/150304-roaming-and-open-internet-council-ready-for-talks-withep/ – European Commission – Press release, Commission welcomes agreement to end roaming charges and to guarantee an open Internet, Brussels, 30 June 2015, accesibil online la http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-5265_en.htm

– European Commission, Digital Agenda for Europe, A Europe 2020 Initiative, accesibil online la http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/telecoms-rules

– Iordache,Lucia, Stănculescu, Ecaterina – O piaţă unică digitală pentru Europa Eurolex nr. 2/2015

[1] European Commission, Commission proposes major step forward for telecoms single market, Press release, Brussels, 11 September 2013, accesibil online la http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-828_en.htm

[2] EUROPEAN PARLIAMENT, ENSURE OPEN ACCESS FOR INTERNET SERVICE SUPPLIERS AND BAN ROAMING FEES, SAY MEPS, PRESS RELEASE – INFORMATION SOCIETY − 03-04-2014, ACCESIBIL ONLINE LA HTTP://WWW.EUROPARL.EUROPA.EU/NEWS/EN/NEWSROOM/CONTENT/20140331IPR41232/HTML/ENSURE-OPEN-ACCESS-FOR-INTERNETSERVICE-SUPPLIERS-AND-BAN-ROAMING-FEES-SAY-MEPS

[3] European Council. Roaming and open internet: Council ready for talks with EP, 04/03/2015, accesibil online la http://www.consilium.europa.eu/en/press/pressreleases/2015/03/150304-roaming-and-open-internet-council-ready-for-talks-with-ep/

[4]  EUROPEAN COMMISSION – PRESS RELEASE, COMMISSION WELCOMES AGREEMENT TO END ROAMING CHARGES AND TO GUARANTEE AN OPEN INTERNET, BRUSSELS, 30 JUNE 2015, ACCESIBIL ONLINE LA HTTP://EUROPA.EU/RAPID/PRESS-RELEASE_IP-15- 5265_EN.HTM

[5] Vezi articolul „O piaţă unică digitală pentru Europa”, Eurolex nr. 2/2015

[6] European Commission, Digital Agenda for Europe, A Europe 2020 Initiative, accesibil online la http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/telecoms-rules