POLITICILE DE DEZVOLTARE ALE UE SUSTIN INCLUZIUNEA SOCIALĂ ŞI COMBATEREA SĂRĂCIEI

Prelucrare şi adaptare: Dr. Andreea DRĂGOI

La data de 6 august 2012, a fost publicat Raportul anual pe 2012 privind politicile de dezvoltare ale Uniunii Europene[1], care sintetizează principalele obiective în domeniu, punerea în aplicare a acestora în 2011, precum şi rezultatele obţinute la nivelul tuturor statelor membre.

I. Cadrul legislativ

Anul 2011 a presupus, pentru Uniunea Europeană în ansamblul său, confruntarea cu noi provocări în domeniul politicilor de dezvoltare, context în care, autorităţile comunitare au adoptat o serie de reglementări în sprijinul reformelor durabile şi al dezvoltării economice favorabile incluziunii.

Una dintre cele mai importante reglementări, adoptate în 2011, a constituit-o Comunicarea intitulată « Creşterea impactului politicii UE în domeniul dezvoltării: o Agendă a schimbării [2], care a evidenţiat necesitatea creşterii sprijinului acordat la nivel comunitar pentru reducerea sărăciei, democraţie, buna guvernanţă, creşterea durabilă şi favorabilă incluziunii. Această comunicare a avut o rezonanţă deosebită având în vedere climatul economic dificil din Zona euro, datorat acutizării crizei datoriilor suverane.

Adoptarea unei Agende a schimbării a coincis cu adoptarea Programului cheltuielilor pentru noile priorităţi, prezentat în cadrul Noilor propuneri pentru finanţarea ajutorului extern şi a dezvoltării, publicate în decembrie 2011 şi care fac parte din Cadrul Financiar Multianual (2014-2020).

II. O Agendă a schimbării – modernizarea politicii de dezvoltare a UE

Cele două elemente fundamentale ale Agendei schimbării sunt, pe de o parte, promovarea drepturilor omului, democraţiei şi bunei guvernanţe în cadrul Pieţei interne a UE, iar, pe de altă parte, susţinerea creşterii durabilă şi favorabile incluziunii sociale în toate statele membre. Potrivit acestor obiective, creşterea durabilă va fi stimulată prin promovarea incluziunii sociale şi a dezvoltării umane, a muncii decente, a integrării comerciale şi regionale, a agriculturii durabile, a aprovizionării cu energie şi a accesului la energie. În acest scop, noile reglementări comunitare propun o abordare diferenţiată. Aceasta înseamnă că, în următorul Cadru financiar multianual al UE, ajutorul oferit unor ţări membre cu dificultăţi se va reduce sau va fi eliminat şi va fi înlocuit cu forme alternative de timulare a creşterii economice.

Datorită acestei noi abordări, UE va fi mult mai capabilă să promoveze şi să-şi apere valorile fundamentale şi să-şi respecte angajamentele internaţionale faţă de vecini, în special cei aflaţi pe calea aderării la UE, precum şi cei în curs de tranziţie, precum şi faţă de cei mai săraci şi mai vulnerabili la nivel mondial.

Noua politică prevede, de asemenea, privilegierea, pe ansamblul UE, a sectoarelor cu un impact semnificativ asupra reducerii sărăciei, cum sunt guvernanţa, protecţia socială, sănătatea, educaţia, ocuparea forţei de muncă, agricultura şi energia. Politica UE în domeniul dezvoltării va include, de asemenea, instrumente inovatoare, precum îmbinarea grant-urilor cu împrumuturile şi participarea sectorului privat.

Priorităţile Agendei Schimbării

diagrama1

Sursa: EC – Increasing the Impact of EU Development Policy: an Agenda for Change, 2012

III. Reducerea sărăciei într-o lume care se schimbă rapid

Într-un moment crucial – confruntarea cu noile provocări globale, cu puţin timp înainte de obiectivul anului 2015, stabilit ca  ţintă pentru îndeplinirea Obiectivelor de dezvoltare ale mileniului (ODM) şi în plin proces de pregătire a următorului Cadru Financiar Multianual (CFM) -, UE trebuie să aleagă cel mai bun mix de politici, instrumente şi resurse pentru a fi eficace şi eficientă în lupta împotriva sărăciei în contextul dezvoltării durabile.

După cum statuează Tratatul de la Lisabona, sprijinirea eforturilor depuse statele membre pentru eradicarea sărăciei, constituie obiectivul primordial al politicii UE în domeniul dezvoltării, care are drept obiectiv final crearea unei societăţi mai stabile şi mai prospere.  De asemenea, politica de dezvoltare a UE îşi propune să contribuie la soluţionarea altor provocări globale, cum ar fi creşterea sărăciei în ţările în curs de dezvoltare, dar şi la realizarea obiectivelor Strategiei „Europa” 2020.

În acest context, trebuie menţionat faptul că UE este un partener internaţional important din punct de vedere economic şi comercial, iar dialogul său politic, politica de securitate şi multe alte domenii –  de  la  comerţ, agricultură şi pescuit la mediu, schimbări climatice, energie  şi migraţie – au un impact puternic asupra ţărilor în curs de dezvoltare.

În aceste condiţii, UE trebuie  să transforme acest rol multiplu în diferite abordări de politici adaptate fiecărei ţări partenere. Pentru a fi pe deplin eficiente, UE şi statele sale membre trebuie să se exprime şi să acţioneze ca o singură entitate pentru a obţine rezultate mai bune şi pentru a îmbunătăţi vizibilitatea UE la nivel internaţional.

De asemenea, politica UE în domeniul dezvoltării trebuie să ţină seama, aşa cum s-a stipulat în documentul comunitar „O Agendă a schimbării”, de creşterea importanţei domeniului privat, cu care autorităţile comunitare îşi propun o colaborare mai strânsă, întrucât iniţiativa privată are un rol tot mai mare în domeniul dezvoltării.

IV. O creştere durabilă şi favorabilă incluziunii

Noua politica de dezvoltare a UE se axează pe ipoteza că o creştere durabilă şi favorabilă incluziunii este crucială pentru reducerea  pe termen lung a sărăciei, în acest scop, politicile comunitare propunându-şi să stimuleze capacitatea umană de a contribui la prosperitate şi la crearea de locuri de muncă. Printre măsurile agreate la nivel comunitar se mai numără, de asemenea, promovarea muncii decente care include crearea de locuri de muncă, garantarea drepturilor la locul de muncă, susţinerea protecţiei sociale şi a dialogului social.

În Raportul UE privind politicile de dezvoltare şi rezultatele lor în 2011, se apreciază că dezvoltarea nu este durabilă dacă  dăunează mediului, bio-diversităţii  şi resurselor naturale şi dacă accentuează expunerea/vulnerabilitatea la calamităţile naturale. În acest sens, acelaşi document comunitar apreciază că politica UE în domeniul dezvoltării ar trebui să promoveze o economie „verde” care poate genera creştere economică, poate crea locuri de muncă şi poate contribui la reducerea sărăciei prin valorificarea şi investirea în capital natural , inclusiv prin sprijinirea oportunităţilor pe piaţă pentru tehnologiile mai ecologice, eficienţa energetică şi a resurselor, dezvoltarea cu emisii reduse de dioxid de carbon, stimulând totodată inovarea, utilizarea TIC şi reducând utilizarea ne-sustenabilă a resurselor naturale. De asemenea, analiştii comunitari apreciază, în cadrul aceluiaşi raport menţionat anterior, ca politica de dezvoltare a UE ar trebui să contribuie la îmbunătăţirea capacităţii statelor membre de a face faţă consecinţelor schimbărilor climatice.

Sectoare ale Pieţei interne şi obiective ale promovării creşterii durabile în UE

  • Potrivit evaluării din Raportul anual pe 2012 privind politicile de dezvoltare ale Uniunii Europene, măsurile luate de statele membre pentru stimularea agriculturii s-au axat pe sprijinirea practicilor sustenabile, inclusiv protejarea serviciilor de ecosistem, acordând prioritate practicilor dezvoltate pe plan local şi axându-se pe agricultura practicată de micii proprietari şi pe mijloacele de subzistenţă rurală, formarea grupurilor de producători, lanţul de aprovizionare şi de comercializare, dar şi pe eforturile statelor membre de a facilita investiţii private responsabile. În concluziile raportului menţionat, se arată că UE îşi va continua activitatea în domeniul consolidării standardelor cu privire la o alimentaţie sănătoasă, al guvernanţei în materie de securitate alimentară şi al reducerii volatilităţii preţului la alimente la nivel internaţional.
  • În domeniul mediului de afaceri şi al integrării regionale, măsurile luate la nivelul UE au vizat sprijinirea dezvoltării unor sectoare private locale competitive, inclusiv prin consolidarea capacităţii instituţionale şi antreprenoriale la nivel local, prin promovarea IMM-urilor şi a cooperativelor, prin sprijinirea reformelor legislative  şi de reglementare  şi aplicarea lor (inclusiv pentru utilizarea comunicaţiilor electronice ca instrument de sprijinire a creşterii economice în toate sectoarele), prin facilitarea accesului la servicii financiare şi prin promovarea inovării în mediul industrial.
  • În ceea ce priveşte sectorul energiei, în Raportul UE privind dezvoltarea se arată că UE ar trebui să se concentreze pe trei probleme principale: volatilitatea preţurilor şi securitatea energetică, schimbările climatice, inclusiv accesul la tehnologiile cu emisii reduse de dioxid de carbon, şi accesul la servicii sigure, accesibile, nepoluante  şi sustenabile în domeniul energiei. De altfel, în raport se arată că energia joacă un rol important în reducerea sărăciei. Ea permite satisfacerea nevoilor umane de bază, precum gătitul alimentelor, sănătatea, accesul la locuinţe, comunicaţiile şi munca decentă. Ea este, de asemenea, generatoare de venituri, graţie oportunităţilor de afaceri pe care le creează. În aceste condiţii, pentru viitor, Comisia Europeană îşi propune să mărească valoarea fondurilor alocate sectorului, implicând în viitoarele proiecte sectorul privat şi băncile de dezvoltare.

V. Sprijinul bugetar – un vector al schimbării

Comunicarea privind viitoarea abordare a sprijinului bugetar al UE, publicată concomitent cu propunerile pentru Agenda schimbării în octombrie 2011, a consolidat utilizarea acestui instrument de dezvoltare ca vector al schimbării. Sprijinul bugetar este o modalitate de ajutor care presupune dialog, transferuri financiare către conturile naţionale de trezorerie ale ţării partenere, evaluarea performanţelor şi dezvoltarea capacităţilor, bazându-se pe parteneriat şi responsabilitate reciprocă. Noua abordare ar trebui să permită o diferenţiere mai mare a operaţiunilor de sprijin bugetar, permiţând UE să se adapteze mai bine la contextul politic, economic şi social al ţării partenere. UE va pune un accent mai mare pe responsabilitatea reciprocă şi pe angajamentul comun faţă de drepturile omului, democraţie şi statul de drept, precum şi faţă de transparenţa şi supravegherea bugetului.

Repartizarea bugetară pe sectoare a obiectivelor de dezvoltare
diagrama2

Sursa: EC- Annual Report 2012 on the European Union's Development and external assistance policies and their implementation

VI. Concluzii

Agenda schimbării şi propunerile privind sprijinul bugetar care o însoţesc actualizează politicile de dezvoltare ale UE pentru a le permite să facă faţă provocărilor unui context economic internaţional în continuă schimbare. Raportul UE privind rezultatele politicilor de dezvoltare în 2011 arată că este necesar ca autorităţile comunitare să se concentreze şi pe mai departe asupra cooperării pentru dezvoltare în sprijinul drepturilor omului, al democraţiei, al bunei guvernanţe şi al unei creşteri durabile și favorabile incluziunii. Pentru atingerea acestor obiective, politicile de dezvoltare ale UE vor continua să sprijine şi în viitor agricultura durabilă, securitatea alimentară, energia durabilă, stimularea sectorului privat ca partener de dezvoltare, munca decentă şi nivelurile minime de protecţie socială.


[1] European Commission – Annual Report 2012 on the European Union's Development and external assistance policies and their implementation in 2011, Brussels, 6.08.2012.

[2] European Commission – Increasing the Impact of EU Development Policy: an Agenda for Change, Brussels, 14 May 2012.