Proceduri de infringement adoptate de Comisia Europeană în 2012

Proceduri de infringement adoptate de Comisia Europeană în 2012[1]

Prelucrare şi adaptare: Dr. Simona POLADIAN

Potrivit statisticilor oficiale, în 2012, Comisia Europeană a procedat la aplicarea a numeroase proceduri de infringement statelor membre care nu au respectat legislaţia comunitară. Deciziile adoptate de către Comisia Europeană acoperă o varietate de domenii, din totalul de 199 adoptate, 5 fiind încheiate cu sancţiuni financiare.

1. Decizii ale Curţii de Justiţie a UE cu privire la sancţiunile pecuniare aplicate pentru nerespectarea legislaţiei europene

1.1. Piaţa internă a energiei

Comisia Europeană a sancţionat Polonia şi Finlanda pentru netranspunerea în practică a reglementărilor  cu privire la piaţa internă a energiei. Polonia a transpus Directiva Gazului în legislaţia naţională numai parţial, iar Finlanda nu a transpus integral nici Directiva Electricităţii şi nici Directiva Gazului. Aceste Directive trebuiau implementate de către toate statele membre încă din 3 martie 2011. Drept urmare, Comisia europeană a propus pentru Polonia o amendă de 88 819,20 euro/zi. Pentru Finlanda s-a propus o amendă zilnică de 32 140, 80 euro pentru Directiva Electricităţii şi 28 569,60 euro zilnic pentru Directiva Gazului. Sumele datorate se calculează din ziua decisă de Curtea Europeană de Justiţie şi până la implementarea integrală a directivelor menţionate de către statele în cauză.

1.2. Banii electronici

Comisia Europeană a apelat la Curtea de Justiţie pentru aplicarea unei amenzi Belgiei pentru nerespectarea Directivei Europene a supravegherii activităţii instituţiilor care operează cu bani electronici. S-a propus aplicarea unei amenzi zilnice de 59 212,80 euro până la data la care Belgia va respecta această Directivă.

1.3. Licenţa auto

Curtea de justiţie a UE a decis sancţionarea Ciprului pentru nerespectarea implementării până la data stabilită, 19 ianuarie 2011, a Directivei privind acordarea licenţelor auto. Neintroducerea la timp a acestei Directive ar putea afecta siguranţa transportului şi ar îngreuna totodată recunoaşterea licenţelor de conducere ale cetăţenilor ciprioţi în afara ţării. Având în vedere că pe parcursul anului 2012, Cipru a implementat parţial această Directivă, Comisia Europeană a propus Curţii de Justiţie să reducă penalizările zilnice stabilite iniţial, la 6 504,96 euro până la implementarea integrală în legislaţia naţională.

2.  Alte decizii ale Curţii de Justiţie

2.1. Paşapoarte biometrice

Cu toate că au trecut peste 3 ani de la termenul limită stabilit de către Comisia Europeană pentru introducerea paşapoartelor biometrice, Belgia încă nu a aplicat această Directivă europeană în legislaţia naţională. Pe cale de consecinţă, Comisia Europeană s-a adresat Curţii de Justiţie pentru a impune Belgiei accelerarea procesului de implementare naţională.

2.2. Achiziţii publice

Comisia Europeană a făcut apel la Curtea de Justiţie pentru ca Grecia să respecte integral reglementările europene cu privire la achiziţionarea sistemului informatic pentru Fundaţia de Securitate Socială (IKA). Concret, Grecia nu a îndeplinit Directiva 2004/18/EC din februarie 2012, care prevedea lansarea unei noi oferte pentru contractul menţionat, fără includerea clauzelor ilegale prevăzute în anunţul iniţial.

3. Cazuri de aviz motivat aplicat de către Comisia Europeană statelor membre

3.1. Mediu

Comisia Europeană a solicitat Austriei, Germaniei şi Italiei să explice transpunerea reglementărilor legislaţiei europene modificate cu privire la limitarea emisiilor de compuşi organici volatili. Potrivit legislaţiei în vigoare, statele membre aveau obligaţia de a transpune amendamentul reglementărilor europene, adoptat încă din 2009, până la data de 10 iunie 2012. Austria, Germania şi Italia nu au notificat instrumentele legale pentru transpunerea acestor modificări legislative din Directiva Comisiei Europene care este un instrument de protejare a mediului şi a sănătăţii, prin limitarea emisiilor compuşilor volatili în aer. De aceea, Comisia Europeană a trimis opiniile fundamentate, care reprezintă al doilea pas în aplicarea procedurilor de infringement, dându-le statelor în cauză 2 luni pentru a răspunde. În absenţa unui răspuns satisfăcător, Comisia va trece la aplicarea pasului următor, respectiv apelarea la Curtea de Justiţie.

Comisia Europeană a solicitat, de asemenea, Bulgariei să cureţe terenurile de deversare a deşeurilor menajere. Potrivit legislaţiei europene, aceste terenuri pot fi utilizate ca ultim resort şi fără a periclita sănătatea şi mediul înconjurător. Bulgaria a primit un termen de două luni pentru a respecta integral legislaţia europeană. Comisia Europeană a solicitat, de asemenea, Republicii Cehe să-şi modifice legislaţia naţională pentru a fi în acord cu cea europeană în ceea ce priveşte Directiva Deşeurilor Miniere. Scopul acestei solicitări este prevenirea efectelor adverse ale practicării unui management slab în domeniul reziduurilor extractive asupra sănătăţii şi mediului. Republica Cehă trebuia să implementeze legislaţia europeană în cea naţională încă de la 1 mai 2008. Comisia Europeană a mai acordat Republicii Cehe două luni in care să-şi completeze legislaţia naţională. Nerespectarea avizului motivat al Comisiei Europene, va conduce la trimiterea în contencios la Curtea de Justiţie a UE.

3.2. Transport

Comisia Europeană a solicitat Bulgariei, Ciprului şi Portugaliei să adopte măsuri naţionale cu privire la Sistemele Inteligente de Transport (SIT), prin aplicarea Directivei 2010/40/EU.  Cele 3 state nu au respectat legislaţia europeană, cu toate că li s-a stabilit ca termen limită, 27 februarie 2012.

3.3. Notariate

Comisia Europeană a solicitat Republicii Cehe şi Letoniei să respecte legislaţia europeană cu privire la renunţarea prevederilor naţionale pentru funcţionarea notariatelor. Curtea de Justiţie a UE a hotărât, în mai 2011, că acestea încalcă principiul libertăţii de funcţionare deoarece nu sunt sub protecţia articolului 51 al Tratatului de la Maastricht care stipulează exceptarea de la controlul european al activităţilor ce au legătură cu autoritatea publică. Atât Republica Cehă, cât şi Letonia au argumentat faptul că notariatele au puteri juridice şi, de aceea, trebuie să fie exceptate. Cele două state au la dispoziţie două luni pentru a implementa aceste prevederi din legislaţia europeană. 

3.4. Fonduri de Investiţii

Comisia Europeană a cerut Greciei şi Poloniei să respecte legislaţia europeană prin implementarea ultimelor amendamente la Directiva UCTIS[2], precum şi cele două Directive Suport (IP/10/869). Termenul limită de implementare era 30 iunie 2011, iar cele două state au mai primit două luni pentru implementarea în legislaţia naţională  a acestor prevederi comunitare.

3.5. Energie regenerabilă

Comisia Europeană a solicitat Ungariei şi Luxemburgului explicaţii cu privire transpunerea integrală a Directivei pentru Energie regenerabilă[3] care trebuia să fie implementată până la data de 5 decembrie 2010. Termenul stipulat de către Comisia Europeană pentru introducerea în legislaţia naţională a prevederilor din Directivă este de 2 luni. Aceste notificări se alătură altor 11 proceduri similare aplicate Austriei, Ciprului, Bulgariei, Rep. Cehe, Finlandei, Franţei, Greciei, Irlandei, Maltei, Poloniei şi Sloveniei.

3.6. Timpul de lucru

Comisia Europeană a solicitat Belgiei să adopte măsurile necesare pentru aplicarea corectă a Directivei cu privire la timpul de lucru în UE (2003/88/EC). Plata suplimentară pentru orele de lucru nocturne a profesorilor din Belgia nu este recunoscută integral ca timp de lucru efectiv. Munca prestată noaptea poate fi combinată cu anumite modificări ale programului în timpul zilei, ceea ce poate produce încălcări ale prevederilor din Directiva menţionată. Aceasta prevede ca săptămâna de lucru să nu depăşească 48 de ore în medie, iar timpul zilnic de odihnă să fie de minimum 11 ore dintr-o zi completă. Derogări de la reglementările cu privire la timpul de odihnă sunt permise în anumite cazuri. Comisia Europeană a acordat Belgiei o perioadă de două luni în care sa introducă corect Directiva cu privire la timpul de lucru.

3.7. Impozitare

Comisia Europeană a solicitat Franţei să aplice taxa pe iahturile de lux. Directiva pentru TVA (art. 148) specifică exceptările de TVA pentru anumite tranzacţii legate de flotă. Dar aceste exceptări nu se aplică pentru închirierea unor iahturi de lux pentru petrecerea timpului liber (vezi cazul C-116/10, Compania Bacino Charter, judecat la data de 22 decembrie 2010). În absenţa unui răspuns mulţumitor, acest caz va fi trimis Curţii de Justiţie a UE.

3.8. Transport

Comisia Europeană a transmis un aviz motivat Germaniei pentru nerespectarea legislaţiei europene din domeniul asigurării proprietarilor de nave pentru anumite drepturi maritime. Astfel, Germania are la dispoziţie două luni pentru a-şi adapta legislaţia naţională la cea europeană. Obligaţia de a avea garanţii mai bune pentru victime, ajută la eliminarea sub-standardelor de transport maritim, restabilind astfel competiţia dintre operatori. Comisia Europeană a cerut, de asemenea, un aviz motivat Greciei pentru schimbarea reglementărilor de impozitare a închirierii autovehiculelor. Conform legislaţiei elene, dacă un client rezident în Grecia închiriază un autovehicul din altă ţară membră a UE, atunci taxa percepută trebuie plătită integral în Grecia. Totuşi, în conformitate cu prevederile europene, Grecia are dreptul să perceapă o taxă proporţională cu durata utilizării autoturismului respectiv pe teritoriul ţării. Comisia Europeană consideră ca legislaţia elenă încalcă libera circulaţie a serviciilor pe teritoriul UE şi a acordat un termen de două luni pentru adaptarea legislaţiei elene la legislaţia europeană în acest domeniu.

Comisia Europeană a cerut, prin aviz motivat, Franţei să implementeze în legislaţia naţională Directiva 2008/57/EC cu privire la interoperabilitatea feroviară în UE. Concret, se solicită Franţei să adapteze legislaţia care reglementează transportul feroviar prin Canalul Mânecii, astfel încât să fie competitiv în raport cu alte mijloace de transport. Termenul maxim primit de Franţa pentru implementarea legislaţiei europene este de două luni.

3.9. Sănătate şi siguranţă

Comisia Europeană a solicitat Italiei ca, în termen de două luni, să aplice legislaţia europeană cu privire la sănătatea şi siguranţa angajaţilor. Directiva europeană nr. 89/391/EEC prevede ca statele membre să adopte măsuri care să elimine riscul apariţiei de accidente la locul de muncă, precum şi incidenţa bolilor profesionale. Solicitarea Comisiei Europene a intervenit deoarece, în prezent, legislaţia naţională a Italiei exonerează angajatul de la orice vină legată de aceste două aspecte.

3.10. Impozitare

Comisia Europeană a solicitat Olandei ca, în termen de două luni, să adapteze legislaţia naţională la cea europeană în materie de taxare a pensiilor persoanelor care locuiesc în afara ţării.  Comisia Europeană a solicitat Olandei să modifice trei legi referitoare la impozitarea acestor pensii. În primul rând, pensionarii străini trebuie să dea garanţii autorităţilor olandeze dacă doresc să-şi transfere veniturile din pensii în afara ţării sau dacă doresc să facă afaceri pe teritoriul Olandei. În al doilea rând, angajaţii trebuie să ofere garanţii dacă pensiile lor sunt transferate în afara ţării sau dacă apelează la servicii aferente pensionarilor în afara ţării. În al treilea rând, transferurile de pensii de la angajaţi din afara Olandei sunt exceptate de la impozite doar dacă plătitorul de taxe oferă garanţii sau dacă beneficiarul străin îşi asumă responsabilitatea pentru eventuale plângeri de evaziune. Niciuna dintre aceste condiţii nu au fost întrunite de serviciul de pensii olandez. Comisia Europeană a considerat că aceste reglementări constituie restricţii la libera circulaţie a cetăţenilor şi angajaţilor, a libertăţii de stabilire, libertăţii serviciilor oferite şi a liberei circulaţii a capitalurilor (art. 21,45,49, 56 şi 63 al Tratatului de Funcţionare al UE).

3.11. Schimbări climaterice

Comisia Europeană a solicitat Poloniei să adapteze legislaţia naţională la cea europeană în ceea ce priveşte gazele cu conţinut de fluor care produc efect de seră (gaze-F). Reglementarea europeană 842/2006 a UE obligă companiile să aplice o serie de măsuri de reducere a scurgerilor diferitelor aparate la sfârşitul ciclului lor de viaţă. Această reglementare mai stipulează calificarea şi certificarea personalului implicat în aceste servicii, aceştia trebuind să eticheteze echipamentul cu gaze-F şi să raporteze mai departe. De menţionat că gazele-F sunt utilizate în fabricarea de frigidere şi aparate de aer condiţionat, separatoare de spray-uri, spray-uri aerosol şi extinctoare de incendiu. Efectul acestor gaze-F este de 23 000 ori mai puternic decât al dioxid-ului de carbon, în ceea ce priveşte poluarea, şi, de aceea, transpunerea legislaţiei europene în cea naţională este extrem de importantă. Până acum, Polonia nu a raportat Comisiei Europene asupra penalităţilor aplicate pentru firmele care nu respectă legislaţia în vigoare şi nu a notificat autorităţile de stat în domeniu despre reglementările europene care trebuie respectate pentru calificarea şi certificarea personalului implicat în asemenea servicii. Pe cale de consecinţă, Comisia Europeană a trimis un aviz motivat Poloniei, impunând un termen de două luni pentru finalizarea adaptării legislaţiei naţionale la cea europeană.

3.12. Libera circulaţie a bunurilor

Comisia Europeană a solicitat Portugaliei să implementeze Directiva europeană 2010/62/EU pentru libera circulaţie a acelor tipuri de tractoare pentru care nu s-a respectat termenul de înmatriculare de 29 septembrie 2011. Piaţa internă unică este astfel împiedicată să funcţioneze prin neînregistrarea şi vânzarea în Portugalia a vehiculelor aprobate în alte state membre ale UE. În conformitate cu prevederile europene, producătorii pot obţine aprobare pentru un anumit tip de tractor într-un stat membre al UE dacă satisface cerinţele specificate. În prezent, legislaţia europeană cu privire la libera circulaţie a tractoarelor este extinsă şi la alte tipuri pentru care înainte nu existau prevederi europene. Dacă Portugalia nu va lua măsurile necesare pentru înlăturarea încălcării legislaţiei europene, atunci cazul va ajunge în contencios la Curtea de Justiţie a UE.

3.13. Beneficii pentru persoanele în vârstă

Comisia Europeană a solicitat Slovaciei să acorde pensionarilor rezidenţi în alte state membre ale UE, compensaţiile de Crăciun. Slovacia acordă aceste compensaţii numai pensionarilor care locuiesc în ţară, încălcând astfel art.48 al Tratatului Unional, implementat sub Reglementarea 883/2004. Comisia Europeană aşteaptă de la Slovacia adaptarea la legislaţia europeană, impunându-se un termen de aplicare de două luni.

4.  Concluzii

Aplicarea corectă a legislaţiei UE prezintă în continuare o serie de provocări pentru statele membre. Problemele apar frecvent în etapele iniţiale de punere în aplicare, iar transpunerea tardivă devine din ce în ce mai problematică. Aşa cum reiese din cel mai recent raport al Comisiei Europene privind transpunerea în practică a legislaţiei europene[4], numărul procedurilor de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor din cauza transpunerii tardive a înregistrat o creştere constantă în ultimii trei ani, semn al unei tendinţe îngrijorătoare. Cu toate acestea, odată ce Comisia Europeană deschide proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor, măsurile luate la nivel naţional sunt, de regulă, notificate fără întârziere. Procedurile de infringement aplicate în 2012 arată că, în calitatea sa de „gardian” al tratatelor, Comisia Europeană va continua monitorizarea activă a aplicării legislaţiei comunitare în statele membre UE.

Întrucât punerea în aplicare este un element esenţial pentru un proces de elaborare a politicilor la nivelul UE eficient şi încununat de succes și o componentă vitală a agendei  Comisiei Europene privind „reglementarea inteligentă”, datele privind constatarea neîndeplinirii obligaţiilor statelor membre vor continua să  fie utilizate în ciclul de elaborare a politicilor comunitare pentru a contribui la crearea unui cadru de reglementare favorabil stimulării creşterii economice şi incluziunii sociale.



[1]Vezi MEMO/Brussels, 31 January, 2013

[2]Directiva 2009/65/EC-UCITS IV – Responsabilitatea pentru Investiții Colective în Titluri Transferabile

[3]Renewable Directive (2009/28/EC)

[4]Comisia Europeană – Al 29-lea Raport anual privind aplicarea legislaţiei în UE, Bruxelles, 30.11.2012