Republica Cehă – recesiune în 2012, cvasi – stagnare economică în 2013

AUTOR: Dr. Andreea DRĂGOI

Potrivit celor mai recente evaluări ale experţilor comunitari, publicate în Raportul de „Toamnă” al Comisiei Europene [1], economia Republicii Cehe a cunoscut o perioada de recesiune în 2012 şi nici prognozele pentru 2013 nu sunt foarte optimiste, evoluţia principalilor indicatori macro-economici creând premize nefavorabile care vor conduce cel mai probabil la o cvasi – stagnare economică în acest an.

Pe fondul deteriorării situaţiei economice pe ansamblul economiei UE, în contextul acutizării crizei datoriilor suverane a statelor din Zona Euro, dar şi ca urmare a cererii interne “slabe”, economia Republicii Cehe a intrat în recesiune în a doua jumătate a anului 2012, P.I.B.-ul real estimându-se că a scăzut cu 1,3% pe întregul an, după o creştere de 1,9%, înregistrată în 2011.

Deşi autorităţile cehe au continuat cu succes procesul de consolidare fiscală, climatul economic dominat de incertitudine şi „prăbuşirea” ritmului de creştere a exporturilor la 3,9% în 2012, comparativ cu 9,4% în 2011, au constituit factorii cei mai importanţi care s-au repercutat negativ asupra creşterii economice.

I. De la contracţia creşterii economice la o evoluţie sub potenţial a ritmului acesteia

În prima jumătate a anului 2012, veniturile reale disponibile s-au diminuat ca urmare a ritmului foarte scăzut de creştere a salariilor, pe fondul unor presiuni inflaţioniste puternice, alimentate de creşterea TVA de la 10% la 14%. Acest fapt a condus la un declin foarte puternic al consumului privat, de -3,3% în 2012, comparativ cu 0,7% în 2011, dar şi pe ansamblul cererii interne (-2,3% în 2012, faţă de -0,4% în 2011).

În acest context, pe fondul înrăutăţirii situaţiei de pe piaţa muncii, experţii comunitari apreciază că este posibil ca această tendinţă de evoluţie nefavorabilă a cererii interne să se menţină şi în 2013 (fiind previzionat un ritm de creştere de 0,1%), o uşoară redresare fiind posibilă abia în 2014 (1,2%). În acest context, trebuie menţionat, însă, că aceste previziuni nu iau în calcul noile măsuri de redresare fiscală, preconizate de către Parlament în 2013, care este de aşteptat că “vor pune şi mai multă presiune” asupra consumului. De asemenea, scăderea investiţiilor productive (-1,7% în 2012, comparativ cu -0,7% în 2011) a avut un efect  negativ asupra creşterii economice în 2012.

Evoluţia creşterii economice şi a principalilor săi „contributori” în perioada 2007 – 2014 (previziuni pentru intervalul 2013 – 2014)

 

Crestere_ec_Cehia_2007-2014

Sursa: European Commission – Autumn Forecast – 2012 – 2014: sailing through rough waters, 7 November 2012, Brussels.

Scăderea „dramatică” a investiţiilor private în sectorul construcţiilor, petrecută în prima jumătate  a anului 2012, coroborată cu „tăierea” investiţiilor publice, ca parte a programului de austeritate, constituie, de asemenea, factori care impietează asupra ritmului creşterii economice în ansamblul său, existând însă, potrivit previziunilor specialiştilor comunitari, posibilitatea unei redresări a activităţii investiţionale la orizontul anilor 2013 – 2014.

Problemele cu care s-au confruntat în 2012 principalii parteneri comerciali ai Republicii Cehe, au determinat scăderea relativă a ritmului exporturilor sale la numai 3,9% (faţă de 9,4% în 2011), chiar şi pe fondul câştigării unor importante cote de piaţă în ţările ne-membre UE. În 2013, potrivit previziunilor experţilor comunitari, exporturile se vor menţine la un ritm de creştere scăzut, tot de numai 3,9%, situat sub nivelurile înregistrate în „perioada pre-criză”, în condiţiile în care fluxurile de ISD [2] orientate către export au înregistrat o diminuare semnificativă. O posibilă redresare a exporturilor este previzionată în 2014, când se preconizează că ar putea atinge un ritm de 6,2%. Ritmul de creştere a importurilor este de aşteptat, să cunoască o redresare, fiind previzionat la 3,4% în 2013 şi respectiv 5,6% în 2014 (faţă de 1,1% în 2012), dar se va menţine sub valorile înregistrate în 2010 şi 2011, pe fondul decelerării cererii interne şi capacităţii scăzute de consum la nivel naţional.

Potrivit datelor furnizate de Comisia Europeană, în 2012, rata inflaţiei a înregistrat un nivel relativ ridicat, de 3,6%, previziunile specialiştilor comunitari indicând că va scădea atât în 2013 (1,1%), cât şi în 2014 (1,1%). Nivelul ridicat al inflaţiei înregistrat în 2012 s-a datorat creşterii TVA, măririi preţurilor la energie şi produse alimentare, cât şi tendinţelor de creştere a chiriilor.

Până în 2012, piaţa muncii din Republica Cehă a fost „scutită de şocurile recesiunii”, datorită, în principal, politicii prudente a companiilor din sectorul privat, care au redus programul de lucru, ca soluţie alternativă la concedieri, menţinând şomajul la un nivel scăzut. Cu toate acestea, potrivit prognozelor comunitare, rata şomajului  va atinge un „moment de vârf” în 2013, fiind prognozat un nivel de 7,3% (comparativ cu 7,0% în 2012), pe fondul scăderii numărului de contracte angajări pe durată nedeterminată

II. Persistenţa problemei deficitului bugetar

Deficitul bugetar ridicat a constituit o problemă constantă a economiei Republicii Cehe, atât în perioada de pre-aderare, cât şi după aderarea la UE. După ce autorităţile cehe reuşiseră o reducere a acestuia în 2011 (3,3% din PIB), datorată în mare măsură scăderii semnificative a investiţiilor publice, în 2012, deficitul bugetar a crescut, ajungând la -3,5% din PIB, peste limita admisă de Pactul de Stabilitate şi Creştere Economică (care „plafona” acest deficit la 3% din PIB). Această deteriorare a finanţelor publice reflectă înrăutăţirea condiţiilor macro-economice în ansamblul lor, scăderea veniturilor bugetare fiind determinată, în mare parte, de încasările sub aşteptări din TVA şi alte taxe, produse pe fondul consumului privat diminuat.

În 2013, experţii comunitari apreciază că, deşi este posibilă o foarte „uşoară” îmbunătăţire a climatului economic, deficitul bugetar va stagna, peste limita admisă, fiind prognozat la 3,4% din PIB. Prognoza autorităţilor comunitare ia în calcul faptul că, în timp ce proiectul de buget al autorităţilor cehe prevede, pentru 2013, realizarea de economii bugetare de 1,4% din PIB, în special ca urmare a „îngheţării” salariilor din sectorul bugetar, dar şi a reducerii consumului şi investiţiilor publice, estimările naţionale iau în calcul doar cheltuielile bugetare cuantificabile, noile măsuri de reechilibrare bugetară, cum ar fi creşterea TVA la un nivel de 17% şi indexarea foarte redusă a pensiilor, care sunt în prezent în dezbaterea Parlamentului, nefiind incluse. Noile măsuri de consolidare bugetară şi fiscală includ, de asemenea o creşterea a accizelor, dar şi a venitului personal impozabil.

În acest context, trebuie menţionat faptul că previziunile bugetare ale autorităţilor comunitare nu iau în calcul nici scăderea preconizată a veniturilor bugetare cehe care ar putea avea loc ca urmare a introducerii Pilonului de Pensii Privat Total (estimat la 0,2% din PIB), a cărui lansare în 2013 se află deocamdată sub semnul incertitudinii.

III. Cvasi – stagnare economică în 2013, relansare fragilă în 2014

Previziunile experţilor comunitari privind evoluţia PIB în 2013 şi 2014 indică o uşoară redresare a ritmului acestuia la 0,8% şi respectiv 2,0%, pe fondul  unei anticipate creşteri a cererii interne şi a exporturilor. De altfel, experţii OCDE apreciază şi ei că o redresare a economiei Republicii Cehe este posibilă, aceştia estimând acelaşi ritm de creştere a PIB pentru 2013 (respectiv 0,8%), fiind însă mai optimişti, comparativ cu previziunile Comisiei Europene, şi estimând că acesta ar putea ajunge la 2,4% în 2014 [3].

Situaţia fiscal-bugetară a Republicii Cehe va rămâne „fragilă” şi în 2013, fiind necesare măsuri de consolidare, pentru ca repercusiunile asupra economiei naţionale în ansamblul său să nu fie „severe”. Măsurile de consolidare bugetară pentru perioada 2013 – 2014 sunt supuse, însă, unor riscuri majore: primul este legat de posibilitatea adoptării legii care acordă compensaţii financiare bisericilor (al cărei impact estimat ar însemna o creştere cu 1,5 puncte procentuale a deficitului bugetar), iar cel de-al doilea este legat de problemele la nivelul administraţiei publice şi al absorbţiei fondurilor europene, în condiţiile in care este posibil ca finanţarea proiectelor europene din surse interne să nu fie în întregime rambursată.

În concluzie se poate aprecia că Republica Cehă se îndreaptă cu „paşi moderaţi” către depăşirea crizei economice din 2012, urmărind să traverseze mai întâi o cvasi – stagnare economică în 2013 şi o posibilă redresare în 2014, dacă climatul economic şi financiar comunitar nu va cunoaşte în viitor evoluţii deosebit de nefavorabile.

Evoluţia principalilor indicatori macroeconomici ai Republicii Cehe în perioada 2009 – 2014

INDICATORI

2009

2010

2011

2012

(estim.)

2013

(prev.)

2014

(prev.)

P.I.B. (ritm real de creştere a PIB în %)

-4,5

2,5

1,9

-1,3

0,8

2,0

Cerere internă totală (ritm real de creştere, în %),

din care:

-2,1

0,9

-0,4

-2,3

0,1

1,2

– consum privat

0,2

1,0

0,7

-3,3

0,4

1,4

– consum public

4,0

0,5

-2,5

-1,3

-0,5

0,2

– investiţii productive

-11,0

1,0

-0,7

-1,7

0,1

2,1

Rata şomajului

(în % din populaţia activă la sfârşitul anului)

6,7

7,3

6,7

7,0

7,3

7,1

Rata inflaţiei

(măsurată prin indicele armonizat al preţurilor de consum, în %)

0,6

1,2

2,1

3,6

1,1

1,1

Sold bugetar

(în % din PIB)

-5,8

-4,8

-3,3

-3,5

-3,4

-3,2

Datorie publică

(în % din PIB)

34,2

37,8

40,8

45,1

46,9

48,1

Volumul exporturilor de bunuri şi servicii (%)

-8,9

15,5

9,4

3,9

3,9

6,2

Volumul importurilor de bunuri şi servicii (%)

-9,9

15,8

6,7

1,1

3,4

5,6

Soldul balanţei de plăţi curente (în % din PIB)

-3,3

-5,2

-3,9

-2,9

-2,1

-1,3

Sursa: European Commission – Autumn Forecast – 2012 – 2014: sailing through rough waters, 7 November 2012, Brussels.


[1] European Commission – Autumn Forecast – 2012 – 2014: sailing through rough waters, 7 November 2012, Brussels.

[2] Investiţii Străine Directe (n.a.).

[3] OECD – Economic Outlook, Country Profile – Czech Republic, 27 November 2012, Paris.