Transport pilot de cărbune din Rusia către Coreea de Sud via Coreea de Nord

Autor: Dragos Salagean

Pe data de 8 noiembrie 2014, cu câteva zile înainte de începerea reuniunii la nivel înalt în cadrul Forumului pentru Cooperare Economică Asia Pacific (APEC), președintele chinez Xi Jinping anunța crearea unui fond de 40 de miliarde de dolari pentru finanțarea investițiilor în infrastructură în țări din Asia de Sud-Est în cadrul proiectului ”Centura Economică a Drumului Mătăsii” (CEDM),

acesta având, printre altele, ca  scop crearea unei rute terestre Europa-Asia, mai ieftine si de mai scurtă durată decât actuala rută maritimă.

Pe 10 noiembrie a.c., Kirill Dimitriyev, președinte al Fondului Rus pentru Investiții Directe, declara pentru agenția Interfax: ”Ruta (CEDM n.n.) urmează să fie aleasă și Rusia trebuie să se implice foarte activ în această direcție. Președintele (Putin n.n.) este de părere că avem resurse mai mult decât suficiente pentru a construi infrastructura necesară acestei rute pe teritoriul Rusiei…..și noi credem că  CEDM va traversa și teritoriul Rusiei”.

De menționat că Rusia ar dori ca fluxurile comerciale din Asia de Sud Est să fie conectate la Europa pe linia ferată trans-siberiană și Baikal-Amur ceea ce ar oferi Rusiei un nou avantaj strategic față de Europa pe când China  ar dori ca pe termen lung CEDM să ocolească Rusia.

În acest context, potrivit unui comunicat de presă al Căilor Ferate Ruse, citat de agenția de știri Sputnik, pe 24 noiembrie o echipă de experți ruși și sud-coreeni a plecat din Vladivostok către portul nord-coreean Raijin (punct de joncțiune al granițelor chineze, nord-coreene și ruse) unde urmează să supravegheze derularea unui transport de cărbune rusesc din Coreea de Nord către Coreea de Sud. Nava care transportă 40 de tone de cărbune va părăsi portul nord-corerean Raijin cu destinația Pohang în Coreea de Sud pe 28 noiembrie, potrivit agenției citate. Cărbunele a fost transportat din Rusia la Raijin pe calea ferată ce traversează orașul de graniță rus Khasan, cale ferată modernizată de Rusia în 2013.

Partea rusă a echipei include experți în domeniul transportului feroviar și reprezentanți ai unor companii de logistică în timp ce partea sud-coreeană include oficiali guvernamentali precum și reprezentanți ai  companiei siderurgice POSCO, Hyundai Merchant Marine Co. și Korail Corp. Dacă transportul se va realiza în condiții bune acordul între cele trei țări privind această rută comercială ar putea fi semnat chiar în acest an.

Pentru moment, acest proiect poate fi profitabil pentru schimburile comerciale dintre Rusia și cele două state coreene asigurând și o conexiune avantajoasă între Coreea de Sud și Europa. Desigur că, pentru Rusia, miza este China,  partea rusă sperând că succesul acestui traseu comercial ar putea  convinge această țară să-și direcționeze fluxurile comerciale către Europa, măcar parțial pe această rută.