Utilizarea instrumentelor de guvernanţă a pieţei interne unice: lecţii de succes în 2013

Prelucrare și sintezăDr. Virginia CÂMPEANU

Cazurile rezolvate cu succes pe piața interna unică, prin instrumentele de guvernanță a Uniunii Europene prezentate mai jos[1], se referă la cooperarea intre autoritățile competente din statele membre pentru soluționarea unor probleme reclamate, prin utilizarea Sistemului Informatic al Pieței unice (IMI) sau prin Rețeaua Europeană a întreprinderilor (EEN). Cazurile reclamate de cetățenii europeni sau mediul de afaceri au fost rezolvate prin rețeaua SOLVIT.

Sistemul Informatic al Pieței unice (IMI) este o rețea de informații bazată pe IT, care permite comunicații rapide și ușoare peste graniță între autoritățile naționale, regionale și locale, fiind dezvoltat de Comisia Europeană în strânsă cooperare cu statele membre. Subliniem că, spre deosebire de alte instrumente de guvernanță a Pieței unice, IMI este utilizat numai de autoritățile din statele membre, cu responsabilități în domenii specifice ale politicilor din UE. IMI nu poate fi utilizat de consumatori sau mediul de afaceri din UE. Pentru reclamațiile și solicitărilor acestora se utilizează un alt instrument de guvernanță – rețeaua SOLVIT.

EEN- Rețeaua europeană a întreprinderilor este un instrument principal în Strategia UE pentru creștere economică și  crearea de locuri de muncă. Rețeaua, care cuprinde circa 600 de organizații de sprijinire a afacerilor  din peste 50 de țări, sprijină micile întreprinderi să valorifice produsele pe piețele europene. Membri EEN sunt cuprinși într-o puternică bază de date, prin care distribuie cunoașterea de care dispun, tehnologiile și partenerii de afaceri din toate țările partenere în Rețea. Se consideră că Rețeaua europeană a întreprinderilor – EEN este un adevărat “one-stop shop” pentru micile afaceri. Cu personal de peste 3000 experţi, EEN asigură răspunsuri practice la întrebări specifice.

Selecția lecțiilor de bună practică furnizată de statele membre arată beneficiile potențiale ale utilizării diferitelor instrumente ale Pieței unice. Lecțiile de succes se referă la cazuri reale și concrete, astfel încât pot inspira alte state membre asupra procedurilor  ce ar trebui urmate în situații similare.

A. Cazuri rezolvate cu succes prin Sistemul Informatic al Pieței unice – IMI în anul 2013

  • Pregătire medicală în Marea Britanie: recunoaștere în Austria (AT-IMI)

Un medic care a realizat pregătirea de bază în Marea Britanie a declarat camerei medicilor din Austria că nu poate obține certificatul de experiență necesar pentru recunoașterea pregătirii sale. Ca urmare, Camera Medicilor din Austria a contactat Consiliul Medical General din Marea Britanie prin Sistemul Informatic al Pieței unice (IMI), având loc un schimb intens și constructiv de informații. Consiliul din Marea Britanie a indicat cu precizie ce documente sunt necesare pentru obținerea certificatului de atestare a pregătirii medicale, a oferit acces la documentele sale și a transmis copie a certificatului. Astfel a fost posibilă recunoașterea pregătirii medicului, fără alte dificultăți.

  • Arhitect bulgar înregistrat în Germania cu permis de practică în Spania (DE-IMI)

O autoritate din Spania a solicitat camerei arhitecților din Germania (North Rhine-Westphalia) informații privind calificarea profesională a unui aplicant din Bulgaria, care primise diploma de studii în arhitectură la o universitate din regiunea germană respectivă. Cetățeanul bulgar nu figura în registrul regional al arhitecților, dar Camera germană a arhitecților a verificat diploma și calificările sale în cooperare cu universitatea. Rezultatul a fost că bulgarului i s-a permis să fie înregistrat în registrul arhitecților din regiunea germană. Informația a fost transmisă autorității spaniole, care pe această bază a admis ca aplicantul bulgar să-și exercite profesiunea în Spania.

  • “Lumină verde” pentru un comerciant polonez pe piața Cehiei (Cz-IMI)

În timpul unei verificări inopinate, Oficiul pentru autorizarea comerțului din Cehia a întâlnit un antreprenor din Polonia care vindea ciorapi și mănuși pe piața din Cehia. Acesta a susținut că are autorizație din Polonia, dar documentul prezentat oficialităților cehe nu conținea nici o dată.

Oficiul pentru autorizarea comerțului din Cehia a verificat validitatea documentului cu omologii din Polonia prin sistemul IMI. Răspunsul a sosit foarte repede, atestând că autorizația era încă validă.

  • Consiliul asistentelor medicale și moașelor din Marea Britanie (UK- IMI)

Consiliul asistentelor medicale și moașelor din Marea Britanie consideră că introducerea sistemului informatic al pieței unice – IMI în domeniul de reglementare a acestor profesii constituie o experiență pozitivă, deoarece  permite rezolvarea rapidă a problemelor și sporește cunoașterea organelor de reglementare a acestor probleme din alte state membre ale Uniunii Europene, ceea ce constituie o mare schimbare față de situațiile anterioare, când se abordau oficialitățile omoloage din alte țări prin scrisori, fără garantarea răspunsului.

  • Instalator austriac în Liechtenstein (LI-IMI)

Un instalator austriac a solicitat autorizație de muncă la autoritatea competentă pentru a se stabili în Liechtenstein. Pentru a dovedi competența sa profesională, el a declarat că a fost recunoscut în Austria ca instalator pentru o perioadă. Deoarece nu reieșea clar din declarație pentru ce perioadă a fost recunoscut ca instalator în Austria, autoritatea competentă din Liechtenstein a întrebat autoritatea competentă din Austria prin sistemul IMI. În decurs de numai câteva ore s-a primit răspuns din Austria, ceea ce a permis acordarea autorizației de muncă instalatorului austriac în Liechtenstein.

  • Agenţie de recrutare a forței de muncă din Belgia, cu activitate frauduloasă, a fost depistată prin sistemul IMI (BE-IMI)

Inspectoratul muncii din Belgia a fost sprijinit de Sistemul Informatic al Pieței unice – IMI pentru a preveni activitatea temporară, fictivă și ilegală a unei agenții de recrutare a forței de muncă, care  a plătit la niveluri foarte scăzute muncitorii recrutați și a fost acuzată de activități frauduloase.

Informațiile primite de Inspectoratul muncii din Belgia de la autoritatea parteneră a facilitat începerea simultană a anchetelor pe tot teritoriul Belgiei.

Autoritatea belgiană consideră că IMI este “un pas înainte” în asistența reciprocă dintre autorități.

B. Cazuri rezolvate cu succes prin Rețeaua europeană a întreprinderilor – EEN

  • Firmă din Marea Britanie: nu trebuie să reambaleze zahărul pentru vânzare în Polonia (Marea Britanie – Polonia – EEN)

O firmă din Marea Britanie urma să furnizeze zahăr în vrac unui client din Polonia, dar i s-a solicitat ca zahărul să fie ambalat în saci de maxim 25 kg, conform legislației europene. Compania britanică a avut nevoie de confirmarea autorităților privind această cerință invocată, deoarece reambalarea în saci ar fi fost foarte costisitoare.

S-a constatat, prin anchetarea problemei în Marea Britanie și Polonia, că problema reambalării a fost determinată de înțelegerea greșită de către clientul polonez a legislației privind preambalarea alimentelor, deoarece respectiva directivă a UE se aplică numai produselor vândute direct consumatorilor și nu se referă la produse utilizate în procesul ulterior de fabricare a unor alimente, așa cum era acest caz.

Ca urmare, autoritățile britanice au confirmat că nu există nici un fel de restricție europeană legată de greutatea produsului alimentar. Autoritatea din Polonia a confirmat de asemenea că nu există o asemenea restricție prevăzută în legea națională.

  • Producător german păstrează clasa A a etichetei eco în Danemarca (Germania – Danemarca – EEN)

Un producător german de mașini spălat vase a reclamat la rețeaua europeană a întreprinderilor – EEN că autoritatea competentă din Danemarca un recunoaște rezultatele testului german privind etichetarea eco a unuia dintre modelele sale de mașini de spălat vase. Autoritatea germană acordase produsului respective clasa A, dar autoritatea daneză a utilizat un test diferit, potrivit căruia produsul s-ar fi încadrat în clasa B, ceea ce ar fi redus oportunitățile de afaceri ale companiei germane pe piața daneză.

Experții EEN au trimis o scrisoare autorităților daneze pentru a le explica punctul de vedere al autorității germane și procedura germană de testare și clasificare eco. Cazul a fost rezolvat, producătorul german obținând clasa A pe piața daneză pentru modelul său de mașină de spălat vase

C. Cazuri rezolvate cu succes prin SOLVIT[2]

  • Licență maritimă eliberată în Portugalia și recunoscută în Spania (ES-SOLVIT)

Un cetățean spaniol care a locuit și muncit în Portugalia a obținut o licență locală de căpitan de navă, care îi permitea să navigheze cu iahtul familiei în Portugalia, sub steag spaniol. Când s-a reîntors în Spania, licența portugheză nu a fost recunoscută de organismul maritim spaniol și i s-a cerut  să urmeze proceduri de durată pentru a obține a altă licență în Spania.

Solvit a contactat administrația spaniolă și a procedat la clarificarea situației: deținătorii de licență maritimă, eliberată de un alt stat membru al uniunii europene, sunt autorizați să navigheze pe vase spaniole, cu condiția să prezinte evidența că au avut reședința în țara care a eliberat licența maritimă.

Problema a fost rezolvată de SOLVIT în 15 zile.

  • Marinari portughezi cu aceleași indemnizații de șomaj ca și co-echipierii lor francezi (PT-SOLVIT)

Problemele au fost reclamate de 14 marinari portughezi și polonezi cărora li s-a refuzat indemnizația de șomaj, deoarece nu locuiesc în Franța. În schimb, marinarii francezi care au lucrat pe aceeași navă cu reclamanții au primit indemnizație de șomaj. Problemele au fost raportate prin scrisoare formală către Ministerul Afacerilor Externe din Portugalia de către un important sindicat portughez. Cabinetul ministerului a sesizat centrul SOLVIT din Portugalia, care la rândul său a contactat centrul SOLVIT din Franța.

În următoarele 29 zile, centrul SOLVIT din Franța a prezentat Ministerului din Portugalia soluția găsită: autoritățile din Franța sunt de acord că marinarii portughezi (ca și cei polonezi) au dreptul la același tratament cu coechipierii lor francezi, indiferent unde au reședința, astfel că aceștia vor primi indemnizațiile de șomaj cât mai curând.

1 http://ec.europa.eu/internal_market/scoreboard/feedback/success_stories/index_en.htm#maincontentSec, 30.09.2013

2 SOLVIT a fost creat în anul 2002 de Comisia Europeană și statele membre (plus Islanda, Liechtenstein și Norvegia) pentru cetățenii care se mută sau muncesc în alt stat membru și pentru mediul de afaceri care activează în străinătate. SOLVIT asigură rezolvarea rapidă și pragmatică a problemelor cauzate de încălcarea legislației UE de către o autoritate publică, fiind o alternativă la alte mecanisme de soluționare, precum proceduri la tribunale naționale, reclamații formale la Comisia Europeană sau petiții. Există un centru SOLVIT în fiecare stat membru, ca parte a administrației naționale Centrele SOLVIT cooperează între ele direct prin baza de date online. Pentru rezolvarea problemelor cetățenilor și firmelor.